Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Su-57E dla klientów zagranicznych

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 02 kwietnia 2019

Według deklaracji Wiktora Kładowa – generalnego dyrektora do spraw współpracy międzynarodowej i polityki regionalnej rosyjskiej korporacji Rostiech – władze Rosji mogą już w kwietniu 2019 podjąć decyzję o zaoferowaniu klientom zagranicznym specjalnej eksportowej wersji myśliwca piątej generacji Su-57 z oznaczeniem E. Kładow ujawnił, podsumowując udział Rosji w lotniczo-morskich targach zbrojeniowych Lima-2019 na malezyjskiej wyspie Langkawi, że Rostiech i Zjednoczona Korporacja Lotnicza – OAK przekazały już wszelkie potrzebne do uzyskania zgody eksportowej dokumenty władzom FR. Według Kładowa, pierwszy międzynarodowy pokaz Su-57E – dla potencjalnych klientów z Bliskiego Wschodu – zostanie najprawdopodobniej zorganizowany już w listopadzie 2019, podczas salonu lotniczego w Dubaju. Jego zdaniem, druga grupa potencjalnych klientów to Indie i Chiny. Chęć szybkiego wprowadzenia Su-57E na rynek międzynarodowy potwierdził wiceprezes OAK Ilia Tarasienko.

Su-57E pojawić się ma w wersji dostępnej dla wszystkich ewentualnych klientów zagranicznych już w listopadzie 2019 w Dubaju / Zdjęcie: RosAwProm

Przy okazji wystąpienia w Malezji, Kładow potwierdził oficjalnie, że Rosja przekazała ChRL 24 wielozadaniowe myśliwce Su-35, a w następnych dwóch latach spodziewa się finalizacji dopełniającego zamówienia na samoloty tego typu. Następna partia Su-35 dla Chin ma być budowana już wspólnie z przemysłem lotniczym użytkownika. Następnym krokiem może być kontrakt na chińskie Su-57E.

Tymczasem 25 marca 2019 szef rosyjskiego resortu przemysłu i handlu – Denis Manturow w wywiadzie dla Inerfaxu poinformował, że Rosja jest gotowa nadal współpracować z głównym rywalem Chin w Azji – Indiami przy rozwoju myśliwca piątej generacji, czyli klona Su-57. Nie taił on, iż Rosja toczy grę o zablokowanie rozwoju wpływów przemysłu lotniczego USA w Indiach.

Eksperci uważają, że Su-57E proponowany będzie na razie z dotychczasowymi silnikami, a nie z perspektywicznymi, znanymi jako Produkt 30, umożliwiającymi osiągnięcie prędkości naddźwiękowej bez dopalaczy. Testy tych ostatnich przewidziane są do 2023 i wówczas rozpocząć się ma seryjna produkcja napędzanych nimi nowszych wersji myśliwca. Nie wydaje się także, by eksportowe samoloty były uzbrojone w specjalnie projektowane dla Su-57 kierowane pociski rakietowe R-37M o prędkości hiperdźwiękowej (projekt ujawnił szef korporacji Takticzieskoje Rakietnoje Woorużenije, Borys Obnosow).

Nikołaj Gostiew – tu w jeszcze w randze pułkownika, dowodzącego formacją Su-24, będzie pierwszym dowódcą armii lotniczej, wyposażonej w zwarty pułk Su-57 / Zdjęcie: Mediazawod

Pierwszy zwarty pułk myśliwski w FR, wyposażony w seryjne Su-57 pojawi się najpierw w składzie 4. Armii Lotniczej WWS i PWO Południowego Okręgu Wojskowego. Dowodzi nią gen. Nikołaj Gostiew – szybko awansujący lotnik z doświadczeniem na Su-24. Poinformował on, że rozpoczyna szkolenie przyszłych pilotów Su-57, których wyłoni z grupy oddanych mu do dyspozycji 350 młodych absolwentów rosyjskich akademii lotniczych. A samoloty ma dostać do lotów w 2020.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.