Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Słowenia chce zmodernizować PC-9M

Lotnictwo wojskowe, 03 kwietnia 2019

Do 24 kwietnia minister obrony Słowenii przyjmuje oferty w przetargu o szacowanej wartości 2,7 mln euro na modernizację 9 turbośmigłowych samolotów treningowych i bojowych – Pilatus PC-9M opatrzonych lokalną nazwą Hodournik (Jerzyk). Wymagana jest kompleksowa oferta na wymianę awioniki obejmująca dwie fazy – pierwszą – przygotowanie prototypu zmodernizowanego samolotu, i drugą – plan przebudowy pozostałych 8 maszyn. Wymagane jest, aby gotowy prototyp zmodernizowanego słoweńskiego Jerzyka został oblatany przez fabrycznego pilota zwycięzcy przetargu i słoweńskiego pilota wojskowego. Dopiero pozytywna ocena ma być przepustką do kontynuacji prac przy dalszych PC-9M.

Słoweński PC-9M Hodournik w locie nad bazą w Cerklje ob Krki / Zdjęcie: IVAO Slovenia

W ramach modernizacji wymagana jest instalacja radiostacji VHF Beckera RT6512, dwuzakresowej radiostacji AM/FM V/UHF Cobhama 700RMR, dwóch szerokopasmowych radiostacji sofware’owych, transpondera MST-70B Xponder i awaryjnego nadajnika lokacyjnego 406 mHz Kannad. Instalacja i integracja powinny zostać przeprowadzone w pierwszej maszynie w 9 miesięcy od daty zawarcia porozumienia ramowego ze zwycięskim wykonawcą. W kontrakcie zawarta ma być klauzula, iż całość prac przy wszystkich słoweńskich Jerzykach powinna zostać zakończona w 24 miesiące od podpisania finalnego kontraktu.

W stolicy Słowenii – Lublanie mówi się, że ze skromny budżet obronny kraju może spowodować okrojenie programu modernizacji do kilku zaledwie maszyn. Wiele zależy od testowych lotów i oceny możliwości pierwszego zmodernizowanego PC-9M.

Słoweńskie Jerzyki służą w 152. eskadrze (Letalska Eskadrilja) Brigady Zracne Obrane i Letelstwa wojsk słoweńskich (BRZOL SV), bazującej na lotnisku Cerklje ob Krki – 80 km na wschód od Lublany, tuż przy granicy z Chorwacją. Noszą taktyczne oznaczenia od L9-61 do L9-69 i numery seryjne od 634 do 642. Maszyny mogą przenosić na 6 podskrzydłowych pylonach uzbrojenie podwieszane lub zbiorniki z paliwem o masie do 1040 kg.

Na podstawie informacji Igora Bozinowskiego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.