Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Z Toyotą na Księżyc

Astronautyka, 12 maja 2019

Japońska agencja badań kosmicznych – JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) i koncern Toyota chcą zbudować i wysłać w 2029 na Księżyc pojazd, w którym 6 astronautów będzie mogło przejechać do 10 tys. km. Konkretne działania ruszyły już w pierwszym kwartale 2019.

Prezydent JAXA, Horishi Yamakawa uważa, że będzie to znaczący wkład jego kraju w nowy etap międzynarodowych wypraw kosmicznych. Wstępny projekt pojazdu, który chcą zbudować Japończycy, powstał w 2018. Przyszły księżycowy autobus ma mieć długość 6 m, szerokość – 5,2 m, a wysokość – 3,8 m. Ciśnieniowa kabina pojazdu, mieszcząca 6 ludzi wraz z ich ekwipunkiem, ma mieć pojemność 13 m3.

Tak na rysunkach przedstawionych wspólnie przez JAXA i Toyotę wygląda wizja przyszłego japońskiego autobusu księżycowego / Rysunki: JAXA

Teraz prace koncentrują się nad ideą połączenia kilku źródeł zasilania napędu i zapewnienia energii dla różnych systemów wewnętrznych wozu, takich jak zdublowany układ podtrzymywania życia oraz układy nawigacji, czy łączności. Podstawą napędu będą, jak należy się spodziewać, silniki elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi, w których tlen i wodór łączyć się będą w wodę, aby – jak to planują Japończycy – jak najmniej ingerować w naturalne środowisko Księżyca. Energię zapewniać także mają nowe, bardzo wydajne baterie słoneczne.

 Wiceprezesi JAXA, Koichi Wakata, i Toyoty – Shigeki Terashi, w wypowiedziach dla własnych mediów podkreślają, że grawitacja księżycowa jest 6-krotnie mniejsza od ziemskiej, co wymusza zupełnie inne projektowanie napędu niż w przypadku pojazdów ziemskich. Grunt naszego satelity nie jest porównywalny z ziemskimi drogami, należy więc wziąć pod uwagę pokonywanie kraterów, a nie jest to proste. Problemem jest także zapewnienie lunonautom maksimum ochrony przed promieniowaniem przenikliwym i niebezpiecznymi dla ludzi i urządzeń impulsami elektromagnetycznymi związanymi z ewentualną nagłą, zwiekszoną aktywnością Słońca.

Japoński autobus księżycowy ma być istotnym wkładem do programu powrotu amerykańskiej NASA na Księżyc w trzeciej dekadzie XXI wieku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.