Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

R9X przeciw liderom al Kaidy

Lotnictwo wojskowe, Wojska specjalne, Przemysł zbrojeniowy, 13 maja 2019

The Wall Street Journal ujawnił istnienie specjalnego pocisku kierowanego do zwalczania ważnych celów żywych – AGM-114 R9X. Jego konstrukcja bazuje na przeciwpancernym pocisku kierowanym AGM-114 Hellfire. Głowica z materiałem wybuchowym została w R9X zastąpiona głowicą kinetyczną z sześcioma nożami, które rozkładają się prostopadle do osi kadłuba tuż przed uderzeniem w cel. Użycie takiej głowicy ma minimalizować przypadkowe straty w otoczeniu atakowanego obiektu.

Pociski R9X są przenoszone głównie przez bezzałogowce bojowe MQ-9 Reaper należące do US Air Force i CIA. Mogą je jednak przenosić także inne pojazdy uzbrajane w standardowe pociski Hellfire. Konstrukcję R9X rozwijano co najmniej od 2011. Ze względu na sposób działania, pociski muszą trafiać w cele wyjątkowo precyzyjnie.

Dach samochodu, którym jechał Abu Kair al-Masri – jeden z przywódców al Kaidy zaatakowany z użyciem R9X. Po jego uszkodzeniach można oszacować, że rozpiętość rozłożonych ostrzy pocisku wynosi około metra. Sama głowica ma masę ok. 10 kg, ale z pozostałościami napędu i wyposażeniem sterującym masa części atakującej jest 2-3-krotnie większa, zwielokrotniając energię kinetyczną / Zdjęcie: twitter-smart

Nieoficjalnie wiadomo o co najmniej dwukrotnym użyciu R9X przeciw liderom al Kaidy. W lutym 2017 w Syrii celem był Abu Kair al-Masri – jeden z odpowiedzialnych w tej organizacji za przygotowanie zamachów z 11 września 2001. W jego samochodzie został przebity dach, ale nie odnotowano skutków użycia typowej głowicy z ładunkiem wybuchowym. Analitycy już wówczas zwracali uwagę na użycie głowicy kinetycznej, której fragmenty wbiły się w asfalt.

Pocisk R9X miał też zabić Dżamala al-Badawi, odpowiedzialnego za atak na niszczyciel rakietowy USS Cole z 12 października 2000. Jego zaatakowano 1 stycznia 2019 w Jemenie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.