Prawie 6 miesięcy po tym, jak Cessna Citation Jet rozbiła się w południowej Indianie, zabijając trzy osoby, Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) uziemiła samoloty tego typu wyposażone w elementy, które mogły spowodować tę katastrofę. 24 maja 2019 FAA zabroniła lotów samolotów, oznaczanych jako Textron Aviation Model 525, 525A i 525B, jeśli mają zainstalowane aktywne winglety z ATLAS (active load alleviation system) dostarczane przez Tamarack (aktywne winglety to powierzchnie na końcówkach skrzydeł, które w połączeniu z dodatkowymi powierzchniami ruchomymi mają zmniejszać opór i pomagać w sterowaniu samolotem), dopóki nie zostanie opracowana, zatwierdzona i zastosowana odpowiednia modyfikacja akceptowana przez agencję. Wyjątkiem mogą być loty ferry bez pasażerów, z ograniczoną prędkością i wysokością.
Cessna 625A Citation Jet rozbiła się 30 listopada 2018, ok. 30 km na północ od Lousville. W katastrofie zginął znany architekt, 63-letni Wayne Estopinal, jego 54-letnia partnerka, Sandra Holland Johnson i 32-letni pilot Andrew Davis. Wstępny raport NTSB w sprawie katastrofy stwierdza, że Cessna 525A Citation wznosiła się na wysokość 6000 stóp, gdy zaczęła skręcać w lewo, opadać i zniknęła z ekranu radaru. Dochodzenie NTSB koncentruje się na roli, jaką w wypadku mógł odgrywać ATLAS. Oprócz tej katastrofy zanotowano pięć przypadków poważnych problemów samolotów z aktywowanym ATLAS zgłoszonych do EASA i FAA. W każdym z nich pilot zdołał odzyskać kontrolę nad samolotem i wylądować.
FAA powołała się na podobną dyrektywę wydaną w ubiegłym miesiącu przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), stwierdzająca, że aktywne winglety wydawały się działać nieprawidłowo w kilku incydentach, powodując, że piloci musieli walczyć o odzyskanie kontroli nad samolotami. Zanotowano co najmniej kilkanaście takich przypadków na mniej niż sto zmodyfikowanych samolotów (certyfikat na samoloty z ATLAS został przyznany w grudniu 2016, zmodyfikowano – według różnych źródeł – 76-95 maszyn). 19 kwietnia EASA nakazała dezaktywację ATLAS i wprowadziła ograniczenia operacyjne dla wyposażonych w ten system samolotów. FAA została skrytykowana przez Aircraft Owners and Pilots Association za to, że tak dużo czasu zajęło jej powtórzenie wniosków EASA.