Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Celera 500L przed oblotem

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 08 czerwca 2019

Na Southern California Logistics Airport koło Victorville trwają testy naziemne prototypu eksperymentalnego samolotu z napędem śmigłowym Celera 500L. To bardzo tajemniczy samolot, projektowany i budowany od około dekady przez równie tajemniczą Otto Aviation Group z Yorba Linda. Twórcy maszyny opatentowali wiele rozwiązań, które zamierzają w niej wykorzystać. To właśnie dokumentacja patentowa dostarcza najwięcej informacji o Celera 500L.

Prototyp eksperymentalnego samolotu z napędem śmigłowym Celera 500L w czasie testów kołowania z dużą prędkością / Zdjęcie: instagram – sc0ttness

Prototyp zbudowany jest w klasycznym układzie aerodynamicznym ze śmigłem pchającym. Po raz pierwszy można było go zobaczyć w połowie 2017. W obecnie testowanej wersji został nieco zmodyfikowany. Na końcach jego skrzydeł zamontowano winglety, a nad przedziałem silnika osłony wlotów powietrza. Zmodyfikowane zostało też śmigło. Prototyp nosi ten sam numer rejestracyjny – N818WM.

Twórcy projektu mają bardzo ambitne zamierzenia. Celera 500L ma latać na wysokości blisko 20 km z prędkością 740-820 km/h. Jeden galon (3,8 l) paliwa ma wystarczyć na przelecenie 50-70 km. Dla porównania – popularny Pilatus PC-12 – samolot z napędem turbośmigłowym – może przelecieć na galonie paliwa niecałe 10 km. Według zapowiedzi twórców, efektywność paliwowa nowego samolotu miałaby być o rząd wielkości lepsza niż samolotów dyspozycyjnych z napędem odrzutowym, o podobnej wielkości.

Celera 500L w obecnej konfiguracji, z wigletami i osłonami wlotów powietrza / Zdjęcie: Social Airshow ReviewA tak prototyp Celera 500L prezentował się w czerwcu 2017 / Zdjęcie: Ryan Notesine

Do napędu prototypu Celera 500L wykorzystano silnik RED (Raikhlin Aircraft Engine Development) A03 V12 o mocy ok. 500 KM. To jednostka wysokoprężna z wielostopniową sprężarką, chłodzona wodą, zaprojektowana przez Vladimira Raikhlina – konstruktora pochodzenia rosyjskiego, a produkowana w Niemczech. Testy jej pierwotnej wersji rozpoczęły się w 2012 z wykorzystaniem zmodyfikowanego rosyjskiego samolotu Jak-52. Silnik został certyfikowany w 2014. Teraz testowany jest m.in. na samolocie Jak-152, który ma być wykorzystywany do szkolenia rosyjskich pilotów wojskowych. Producent A03 zapewnia o możliwości dostosowania konfiguracji silnika w ścisłej współpracy z twórcami płatowca. W Celera 500L dodatkowy ciąg ma wytwarzać układ wydechowy z nowatorskim wymiennikiem ciepła. Zapowiadane jest powstanie wersji silnika o mocy 700 KM.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.