Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pożar na rosyjskim okręcie głębinowym

Wypadki, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 03 lipca 2019

Ministerstwo Obrony FR poinformowało, że 1 lipca 2019 na atomowym okręcie głębinowym (z innych źródeł wiadomo, że chodzi o pojazd AS-31) wybuchł pożar. Jednostka znajdowała się wówczas w rosyjskich wodach Morza Barentsa, dokąd wypłynęła z St. Petersburga. Na jej pokładzie znajdowało się 25 marynarzy. W wyniku pożaru zginęło 14 z nich, w tym 7 kapitanów pierwszej rangi. Dwóch z nich było Bohaterami Rosji.

Pożar wybuchł podczas pomiarów batymetrycznych. Z płonącego przedziału okrętu marynarze ewakuowali przedstawiciela cywilnego przemysłu i zamknęli właz za nim. W ten sposób próbowali zapobiec rozprzestrzenianiu się ognia. Wszyscy zmarli w wyniku zatrucia się produktami spalania. Dzięki ich poświęceniu ogień udało się ugasić. Uszkodzony okręt został przetransportowany do Siewieromorska. MO FR zdecydowało o szybkiej naprawie jednostki i jej powrocie do działań

Jedyne znane zdjęcie atomowego okrętu głębinowego AS-31 wykonano podczas kręcenia na Brzegu Morza Białego kolejnego odcinka brytyjskiego programu telewizyjnego Top Gear

MO FR podało, że wiele szczegółów związanych z pożarem to tajemnice państwowe. Nie zostaną więc ujawnione. Poinformowano natomiast, że marynarze, którzy zginęli 1 lipca, wcześniej uczestniczyli w wielu ekspedycjach związanych z eksploracją wód Arktyki.

Okręt podwodny AS-31 (przez pomyłkę nazywany dotąd AS-12), to – zgodnie z klasyfikacją marynarki wojennej – atomowa stacja głębinowa projektu 10831 (kryptonim Kalitka). Został zaprojektowany w SPMBM Małachit z St. Petersbura. Wodowano go 16 sierpnia 2003.

Pojazd ma kształt zewnętrzny podobny do okrętu podwodnego, ale jest swego rodzaju nieuzbrojonym batyskafem. Jego korpus składa się z sześciu sferycznych przedziałów tytanowych, umieszczonych wewnątrz wydłużonego korpusu. Marynarze nazywają go Łoszarik, nawiązując do bohatera sowieckiej kreskówki – konika z kulek. Okręt wchodzi w skład Floty Północnej WMF FR.

Model atomowego pojazdu głębinowego AS-31 i okrętu podwodnego-nosiciela BS-136

AS-31 ma ok. 60 m długości. Jego cztery przednie przedziały służą do przewożenia ludzi. Kolejny jest przedział reaktora atomowego z PPU E-17, a ostatni mieści zespół napędowy o mocy 10-15 tys. KM. Okręt jest wyposażony w kilka zestawów manipulatorów do wykonywania prac podwodnych oraz mały pojazd obserwacyjny, także wyposażony w manipulatory. W przedniej części korpusu zewnętrznego umieszczono stację hydroakustyczną i zestaw kamer. AS-31 może być przewożony pod kadłubem okrętu podwodnego BS-136 – byłego atomowego okrętu podwodnego Orienburg.

Teoretycznie AS-31 może schodzić na głębokość 6 km. Nieoficjalnie wiadomo, że największa głębokość, którą do tej pory osiągnął to ok. 3 km. Jego autonomiczność wynosi 2 miesiące. Okręt może rozwijać prędkość do 30 w. Wyporność jednostki wynosi 2 tys. t. Załogę stanowi 25 osób – wyłącznie oficerów.

AS-31 może służyć do akcji ratowniczych na dużych głębokościach. Jednak jego podstawową rolą są działania dywersyjne. Używając różnego typu manipulatorów może niszczyć infrastrukturę podmorską, w tym kable telekomunikacyjne.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.