Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Francja zainteresowana Chinookami

Lotnictwo wojskowe, Wojska specjalne, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 15 lipca 2019

Francuskie Commandement des Opérations Spéciales (dowództwo wojsk specjalnych) bierze pod uwagę możliwość zakupu nieujawnionej liczby ciężkich śmigłowców transportowych CH-47Chinook. Obecnie największymi wiropłatami używanymi przez siły zbrojne Francji są H225M Cougar i NH90 Caïman (Polowa naprawa NH90, 2019-04-10). 

Od roku oddziały francuskie działające w Afryce w ramach operacji Barkhane wspierane są przez trzy brytyjskie Chinooki / Zdjęcie: MO W. Brytanii

W 2010 ujawniono projekt Future Transport Helicopter (FTH), z wirnikami nośnymi w układzie tandem, opracowany przez francusko-niemieckiego Eurocoptera i Boeinga. FTH miał mieć maksymalną masę startową 33 t i dysponować udźwigiem 15 t w ładowni lub 18 t na zawiesiu podkadłubowym. W ładowni mieścić się miał kołowy transporter opancerzony lub standardowe kontenery ISO, a także moduły do przewozu VIP-ów czy z wyposażeniem pozwalającym na przekształcenie śmigłowca w lotnicze stanowisko kierowania i dowodzenia. Jako zespół napędowy nowego wiropłata pod uwagę brano silniki General Electric GE38 lub Rolls-Royce AE 1107. Po dwóch latach zaprezentowano nawet makietę sekcji ładowni FTH, lecz ostatecznie prace przerwano.

W efekcie Francja pozostała bez ciężkiego śmigłowca transportowego, a Niemcy poszukują następców wysłużonych CH-53G/GA/GS – w konkursie tym pod uwagę brane są CH-53K i CH-47F (Fundusze na STH, 2019-03-20).

Z tego też powodu od roku oddziały francuskie z GDT-A (Groupement Tactique Desert-Aerocombat), walczące z terrorystami w ramach operacji Barkhane oraz siły misji pokojowej ONZ w Mali (Multidimensional Integrated Stabilisation Mission in Mali, MINUSMA) wspierane są przez trzy śmigłowce transportowe Chinook HC5 z 1310 Flight (klucza) Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii). Niedawno Londyn postanowił, że Chinooki pozostaną w Mali przez co najmniej sześć kolejnych miesięcy (Więcej śmigłowców dla MINUSMA, 2019-01-08, Brytyjskie Chinooki przybyły do Mali , 2018-07-23).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra