Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Chińczycy chcą kupić Motor Sicz

Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 lipca 2019

Chińska kompania inwestycyjna Skyrizon (znana także jako Beijing Tianjiao Aviation Industry Investment Company, zarejestrowana na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych) wznowiła próby zakupu pakietu kontrolnego ukraińskiego producenta silników lotniczych Motor Sicz. Ujawniła to Xinwei Technology w informacji dla giełdy w Szanghaju z 12 lipca 2019 o zmianach we współpracy Skyrizon z Beijing Xinwei Technology Gropu Co. (Xinwei i Skyrizon mają wspólnego właściciela). Według informacji, rezultat starań ma być znany po 22 lipca.

Skyrizon złożył ofertę 7 czerwca 2019. Ukraińskie władze rozpoczęły jej rozpatrywanie 21 czerwca. Skyrizon zaoferował przejęcie ponad 50% akcji Motor Sicz (pozostałe miałby zachować Ukroboronprom). Obecnie ofertę analizuje Komitet antymonopolowy Ukrainy. Nieoficjalnie media podają, że Chińczycy za 56% akcji Motor Sicz oferowali 100 mln USD.

W ChRL eksploatowanych jest co najmniej 1200 silników lotniczych 13 typów wyprodukowanych przez Motor Sicz. Zakup ukraińskiego producenta ułatwiłby ich eksploatację, ale przede wszystkim umożliwił dostęp do względnie nowoczesnych technologii, którymi dysponuje Motor Sicz. Ułatwiłoby to Chińczykom rozwój własnych konstrukcji. To z kolei budzi obawy Stanów Zjednoczonych, które usiłują zablokować planowaną transakcję.

Zdjęcie: open4business

Motor Sicz przeżywa poważne problemy od 2015. W maju tego roku Rada Najwyższa Ukrainy ogłosiła zerwanie współpracy wojskowej z Rosją. W ślad za tym rząd ukraiński wypowiedział umowę o współpracy wojskowo-technicznej z FR. Tymczasem rosyjski przemysł lotniczy i okrętowy były głównymi odbiorcami produktów Motor Sicz.

We wrześniu 2018 rosyjski wicepremier Jurij Borisow ogłosił, że Rosja całkowicie uniezależniła się od dostaw ukraińskich silników lotniczych i okrętowych oraz komponentów do nich. Oznaczało to, że produkty Motor Sicz – także te sprowadzane nielegalnie – przestają być FR potrzebne. Oferta ChRL jest w tej sytuacji dla ukraińskiego koncernu jedyną szansą na dalsze funkcjonowanie i rozwój. USA bowiem ani nie zainwestują w Motor Sicz, ani nie będą kupować jego silników.

Motor Sicz jest spółką publiczną. Przed kryzysem zatrudniała ponad 20 tys. pracowników. Skyrizon już raz złożył ofertę zakupu akcji ukraińskiego producenta. W 2017 proponował zakup 41% akcji Motor Sicz i zainwestowanie w spółkę 250 mln USD oraz zbudowanie zakładu montażowo-serwisowego w Chongqing w południowo-zachodnich Chinach. Władze Ukrainy nie zgodziły się wówczas na transakcję, uzasadniając to względami bezpieczeństwa państwa.


Drukuj Góra