Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ostatnia droga Tu-144

Lotnictwo cywilne, Historia, 18 lipca 2019

16 lipca 2019 z terenu LII im. Gromowa w Żukowskim na plac przy skrzyżowaniu ulicy Tupolewa i szosy tupolewskiej na wjeździe do miasta przetransportowano samolot Tu-144 CCCР-77114 Moskwa. Na czas transportu od kadłuba odłączono skrzydła. Trzeba też było czasowo zdemontować niektóre elementy infrastruktury drogowej. Kadłub po przygotowaniu do transportu ważył ponad 60 t, a jego długość wynosiła 66 m. Po dotarciu na miejsce ustawiono go na specjalnych podporach o wysokości ok. 4 m. Później przystąpiono do montażu skrzydeł.

Zdjęcia: avimedia.aero

Przeznaczony na pomnik Tu-144 ma ciekawą historię. W lipcu 1983 ustanowił on 3 rekordy świata. 13 lipca przeleciał po zamkniętej trasie o długości 1000 km z ładunkiem 30 tys. kg z prędkością średnią 2031,5 km/h. Tydzień później na zamkniętej trasie o długości 2000 km z ładunkiem 30 tys. kg uzyskał prędkość średnią 2012,2 km/h i wysokość 18200 m.

W latach 1986-1988 Tu-144 CCCР-77114 wyposażono w aparaturę do badania promieniowania w górnych warstwach atmosfery. Wykonywał wówczas loty na rzecz instytutu problemów medyczno-biologicznych.

W 1996 samolot wyposażono w nowe silniki – NK-32-1. Zainstalowano też nową aparaturę badawczą. Tak wyposażony, jako Tu-144-LL, latał dla amerykańskiej agencji kosmicznej NASA. Wykonał 32 loty. Ostatni lot wykonał w kwietniu 1999.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.