Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy wspólny patrol lotnictwa FR i ChRL

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 24 lipca 2019

Po dwa strategiczne bombowce – rosyjskie Tu-95MS i chińskie H-6K, odbyły 23 lipca 2019 pierwszy wspólny patrol nad wodami międzynarodowymi Morza Japońskiego i Wschodnio-chińskiego. Pary leciały w odległości 3-4 km od siebie. Samoloty były osłaniane przez myśliwce i wspierane przez samoloty dalekiego rozpoznania i dowodzenia – rosyjski A-50 i chiński KJ-2000. Lot odbywał się na wysokości 7,5-8,5 km.

Dowództwo Lotnictwa dalekiego zasięgu WKS FR poinformowało, że lot rosyjskich bombowców trwał 11 h. Całkowita pokonana przez nie trasa wyniosła 9 tys. km.

W odpowiedzi na chińsko-rosyjski lot swoje myśliwce poderwały wojska lotnicze Korei Płd. i Japonii. Koreańczycy wysłali w kierunku bombowców samoloty F-15K i KF-16. To one doleciały jako pierwsze w pobliże patrolu.

Japonia opublikowała mapę z trasą rosyjskich i chińskich bombowców oraz osłaniających je myśliwców. Żółta linia to trasa Tu-95MS, a czerwona H-6K, lecących krótszą trasą. Szare linie oznaczają obszar przestrzeni powietrznej Japonii według jej władz (szare kółko u góry mapy to otoczenie spornych wysp Dokdo/Takeshima)A to – według Japończyków – trasa rosyjskiego samolotu A-50, który dwukrotnie miał wlecieć w przestrzeń powietrzną nad wyspami Takeshima/Dokdo. Z mapy wynika, że wtargnięcie nie przekraczało kilku kilometrów

Do potencjalnie groźnego incydentu doszło w pobliżu wysp (skał) nazywanych przez Koreańczyków Dokdo, a Japończyków Takeshima, które są przedmiotem sporu pomiędzy Koreą Płd. a Japonią. Koreańczycy twierdzą, że dwukrotnie – w odstępie ponad 20 minut – w przestrzeń powietrzną nad nimi (zwykle chodzi o obszar nad własnym terytorium i odległy o 12 Mm od wybrzeża) wleciał rosyjski A-50. W odpowiedzi ich samoloty wystrzeliły flary i otworzyły ogień ostrzegawczy. Rosjanie nazwali to przejawem powietrznego chuligaństwa.

W związku z incydentem wszystkie zainteresowane strony wymieniły się notami dyplomatycznymi. Korea Płd. złożyła protest wobec FR i ChRL, na co oba kraje odpowiedziały Koreańczykom, nie zgadzając się z ich zastrzeżeniami. Japonia z kolei zaprotestowało zarówno przeciwko działaniom Rosji, jak i Republiki Korei. Jej zdaniem, tylko japońskie samoloty mogą strzec spornych skał.

Według Koreańczyków, rosyjski A-50 wleciał po raz pierwszy w ich przestrzeń powietrzną o 9:01 i przebywał w niej 8 minut. Jeden z koreańskich myśliwców wystrzelił wówczas 10 flar i 80 pocisków z działka. A-50 po zawróceniu wleciał ponownie w strefę nad wyspami Dokdo o 9:33, a opuścił ją po 4 minutach. Koreańskie myśliwce wystrzeliły w tym czasie ostrzegawczo 280 pocisków.

Zdaniem Koreańczyków, bombowce FR i ChRL nie naruszyły ich przestrzeni powietrznej. Dwukrotnie wleciały jedynie w przestrzeń przez nich kontrolowaną (Korea air defense identification zone, KADIZ). Rosjanie przebywali w niej 93 minuty, a Chińczycy 85 minut.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.