Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zapata przeleciał nad La Manche

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 04 sierpnia 2019

Po nieudanej próbie sprzed półtora tygodnia 40-letni francuski wynalazca, konstruktor i przedsiębiorca Franky Zapata powtórzył dziś lot na rakietowym pojeździe osobistym (Flyboardzie) nad kanałem La Manche. Wystartował z plaży w gminie Sangatte na północy Francji ok. 6:17 UTC. Po pokonaniu 35 km w ciągu 20 minut dotarł do wybrzeża Anglii, niedaleko Dover. Wylądował nad Saint Margaret Bay.

Lot Zapaty monitorowały trzy śmigłowce i kilka jednostek nawodnych / Zdjęcie: via BFM-TV

Tym razem Francuzowi udało się międzylądowanie na specjalnej platformie dla uzupełnienia paliwa. Tym razem była ona większa i bardziej stabilna. Przypomnijmy, że poprzednim razem, przy próbie międzylądowania Zapata wpadł do wody.

Pojazd skonstruowany przez Zapatę napędzany jest pięcioma małymi silnikami odrzutowymi. Paliwo do nich pilot przewozi w zbiorniku na plecach. Flyboard może rozwijać prędkość do 190 km/h, a długotrwałość jego lotu sięga 10 minut. W czasie przelotu nad La Manche rozwinął prędkość do 160-170 km/h.

Franky Zapata ląduje na Flyboardzie na specjalnej platformie ustawionej na brytyjskim wybrzeżu nad Saint Margaret Bay / Zdjęcie: via BFM-TV

Zapata, po raz pierwszy zaprezentował publicznie swój pojazd 14 lipca 2019 podczas obchodów Święta Narodowego Francji w Paryżu, lecąc nad defiladą wojskową. Pod koniec 2018 przedsiębiorstwo konstruktora – Z-AIR otrzymało – w ramach projektu RAPID – dotację od armii francuskiej w wysokości 1,3 mln euro. Pomogła ona w sfinansowaniu rozwoju hoverboardu. Powstał on w całości we Francji, w zakładach Rove (Bouches-du-Rhône).


Drukuj Góra