Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bezzałogowy MD500

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 05 sierpnia 2019

Specjaliści z Korean Airlines Aerospace Division (KAL-ASD, działu technicznego narodowego przewoźnika Republiki Korei), skonstruowali bezzałogową wersję śmigłowca MD Helicopters MD500 (KUS-VH). Oblot bsl odbył się 30 lipca w Koreańskim Instytucie Badawczym Lotnictwa w Goeheung. Lot trwał 30 min i obejmował start, zawis na wysokości 10 m nad ziemią i lądowanie.

Pierwszy lot bezzałogowego południowokoreańskiego MD500 trwał 30 min i obejmował start, zawis na wysokości 10 m nad ziemią i lądowanie / Zdjęcie: KAL-ASD

Przed lotem specjaliści KAL-ASD przeprowadzili próby naziemne bezzałogowego śmigłowca, zdalny rozruch silnika i zawis na uwięzi, podczas którego sprawdzono działanie układu sterowania lotem. Prace nad bsl na bazie MD500 prowadzone są od 2014. Pełnowymiarowa makieta KUS-VH została zaprezentowana podczas wystawy ADEX w 2015. Boeing wspomagał Koreańczyków, przekazując wyniki swoich prac związanych z bezzałogowym śmigłowcem H-6U Little Bird.

Według producenta KUS-VH jest wyposażony w najnowocześniejszy układ i komputer sterowania lotem, taktyczny odbiornik GPS, układ sterowania zespołem napędowym i elektromechaniczne siłowniki poruszające łopaty wirnika nośnego. Udźwig KUS-VH to 440 kg, a obliczeniowa długotrwałość lotu – 6 h. Dalsze prace rozwojowe, realizowane do 2021, polegające na stopniowym polepszaniu osiągów oraz zabudowaniu i zintegrowaniu wyposażenia (m.in. głowic optoelektronicznych i systemu automatycznej identyfikacji), mają umożliwić użycie bezzałogowca do obserwacji i rozpoznania w dzień i w nocy, a w przyszłości do zadań uderzeniowych. Bezzałogowiec ma być też dostępny dla potencjalnych nabywców zagranicznych.

Siły zbrojne Republiki Korei nie zgłosiły formalnego wymogu posiadania bojowego/rozpoznawczego bsl, ale zdaniem specjalistów KAL-ASD przebudowanie na bezzałogowce mogłoby zapewnić drugą młodość 251 śmigłowcom MD500 używanym przez Daehanminguk Yuk-gun (wojska lądowe), których średni wiek to ponad 37 lat.

Koreańczycy przewidują też, że dzięki doświadczeniom zdobytym podczas opracowywania KUS-VH, będzie można zaprojektować także bezzałogowe wersje innych statków powietrznych używanych przez rodzime siły zbrojne, takich jak śmigłowce UH-1H i UH-60 i myśliwce F-5.


Drukuj Góra