Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Sea Slice na złom

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, 18 sierpnia 2019

The Drive poinformował, że eksperymentalna jednostka Lockheed Martina, przeznaczona do operowania na wodach przybrzeżnych – Sea Slice, sprzedana w 2015 do Danii, jest właśnie złomowana. Zdecydowano o tym jeszcze w maju 2019. Złomowaniem statku zajmuje się duńska stocznia Esbjerg.

Sea Slice w 2002, operujący z Port Hueneme w Kalifornii, podczas Fleet Battle Experiment Juliet (FBE-J) – części Millennium Challenge 2002. Okręt był wówczas wyposażony w działo pokładowe Oerlikon Millenium, wyrzutnię NLOS na rufie oraz modułowe centrum walki i łączności / Zdjęcie: US Navy

Bazujący na konstrukcji kadłuba SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull) demonstrator technologii, nazywany Sea Slice, został zaprojektowany i zbudowany w latach 1990. Program realizowany przez Lockheed Martina pochłonął ok. 15 mln USD. Jednostka, oparta na czterech zanurzonych w wodzie kadłubach (pływakach), była testowana u wybrzeży południowej Kalifornii.

Zastosowany w Sea Slice układ konstrukcyjny miał pozwolić na efektywne operowanie na płytkich wodach przybrzeżnych. Okręt miał mieć uzbrojenie podobne do stosowanego na klasycznych korwetach. Zaplanowano też nowe, eksperymentalne opcje, jak działo Millenium Gun i system NetFires, wystrzeliwujący pociski krążące (Loitering Attack) Lockheeda, które testowano w różnych okresach.

Zwodowany w 1996 demonstrator technologii Sea Slice, po odsprzedaży przedsiębiorstwu z Danii i nieudanej próbie naprawy zespołu napędowego, został przeznaczony na złom. Na zdjęciu – jednostka po przetransportowaniu do Danii w 2016 / Zdjęcie: via GRS

Gdy US Navy zrezygnowała z kontynuowania programu, Sea Slice został wystawiony na sprzedaż. Mimo niskiej ceny trudno było jednak znaleźć klienta. Ostatecznie w 2015 jednostkę kupiła, za mniej niż 180 tys. USD, duńska Advanced Offshore Solutions ApS, z zamiarem konwersji na statek wsparcia farm wiatrowych. W maju 2019, po nieudanej próbie naprawy silnika, zdecydowano o złomowaniu statku w stoczni Esbjerg w Danii.

Sea Slice był wykonany głównie z duralu. Jego długość wynosiła 31,5 m, a szerokość 16,5 m. Dwa silniki MTU o mocy po 3500 KM umożliwiały mu rozwijanie prędkości 30 w.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.