Anne-Marie Trevelyan – świeżo mianowana (27 lipca 2019) przez premiera Borisa Johnsona minister zamówień obronnych W. Brytanii osobiście uruchomiła proces cięcia blach dla drugiej fregaty Typu 26 – Global Combat Ship – HMS Cardiff w serii 8 uniwersalnych jednostek bojowych do eskorty zespołów lotniskowcowych i zwalczania okrętów podwodnych, zamówionych dla Royal Navy. Inauguracja budowy okrętu miała miejsce w stoczni Govan nad rzeką Clyde. Nastąpiło to 2 lata po uruchomieniu budowy pierwszej jednostki serii – HMS Glasgow.
Wszystkie nowe brytyjskie fregaty Typu 26 mają być budowane przez BAE Systems w dwóch stoczniach Glasgow – Scotstoun i Govan. Ich konstrukcja bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach fregat przeciwlotniczych Typu 23. Każdy okręt otrzyma system obrony przeciwrakietowej Sea Ceptor, armatę okrętową Mk 45 Mod 4 kal. 5 cali (127 mm), wielofunkcyjny pokład zadaniowy, radar średniego zasięgu Artisan 997, sonary dziobowe i holowane oraz pionową wyrzutnię rakiet, zdolną do przenoszenia różnych rodzajów broni.
W 2018 rząd Australii ogłosił, że wybrał BAE Systems na preferowanego dostawcę 9 fregat bazujących na konstrukcji Typu 26 dla Royal Australian Navy. Budowa pierwszej fregaty w stoczni w południowej Australii ma ruszyć na początku następnej dekady. Budowa wszystkich jednostek ma być rozłożona na trzy dekady.
W lutym 2019 rząd Kanady wybrał konstrukcję fregaty Typu 26 jako podstawę rozwoju własnych okrętów, które mają być pozyskane w programie Surface Combatant. Budowa pierwszej jednostki ma ruszyć na początku następnej dekady, a okręt ma wejść do służby w jej połowie.
Nowa brytyjska minister pochwaliła się, że program budowy fregat Typu 26 ma znaczenie społeczne dla Szkocji – pozwoli utrzymać w rejonie Glasgow co najmniej kilka tysięcy miejsc pracy w przemyśle stoczniowym. Podała, że z podwykonawcami projektu budowy okrętów w całej W. Brytanii jej resort zawarł 64 odrębne kontrakty, a na dalsze liczyć można w związku z programami eksportowymi dla Australii i Kanady.
Główny wykonawca kontraktu podaje zaś, że współpracuje w programie budowy jednostek Typu 26 z 80 spółkami z Wielkiej Brytanii oraz z zagranicy, co przekłada się na utrzymanie 4000 miejsc pracy w kraju i gwarancje pracy dla stoczniowców w następnej dekadzie. Na mocy umowy z 2017 BAE Systems ma dostarczyć Royal Navy trzy pierwsze fregaty za 3,7 mld funtów szterlingów.