Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Argentyńska bomba szybująca

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 26 maja 2009

W czasie majowych pokazów lotniczych, organizowanych przez wojsko w bazie Morón, zaprezentowano po raz pierwszy publicznie bombę szybującą Dardo II.

Pierwsza, publiczna prezentacja miała miejsce w czasie pokazów lotniczych w pierwszych dniach maja. Bomba o masie ćwierć tony, ma długość 2,2 m oraz szerokość 26,5 cm

Nowa bomba, wzorowana na amerykańskich AGM-154 (do której jest zewnętrznie bardzo podobna, choć prawie dwukrotnie lżejsza), była rozwijana pod kryptonimem FAS-850, od poprzedniej dekady przez Dirección de Sistemas, jednostkę badawczą przy uniwersytecie w Kadyksie.

W 2003 odbył sie pierwszy lot bomby, pod samolotem Mirage IIIC (nr C-717). Obecnie są również przystosowane do wykorzystania przez Douglasy A-4AR Fightinghawki. Mogą je więc wykorzystywać oba podstawowe modele argentyńskich samolotów bojowych wojsk lotniczych.

Zdjęcie, przedstawiające Dardo II podwieszoną pod Mirage IIIC, w czasie jednego z lotów testowych. Obecnie uzbrojenie to może być również wykorzystywane przez A-4AR. Trwają również próby na Super Etendardach lotnictwa marynarki wojennej / Zdjęcie: Santiago Rivas

Dardo II ma masę 250 kg, z czego połowę stanowi ładunek wybuchowy. Przy zrzucie z wysokości 10 000 m, bomba jest w stanie zniszczyć cel w odległości 40 km. W przypadku planowanego dodania silnika rakietowego, zasięg wzrośnie do 70 km. Dużą precyzję zapewnia naprowadzenie GPS.

Maksymalna wysokość zrzutu dla argentyńskiej bomby wynosi ponad 16 km. Maksymalna prędkość lotu to 1100 km/h, a zrzutu - 1020 km/h. Minimalna prędkość, przy jakiej można użyć Dardo II, wynosi 370 km/h.

Na podstawie informacji Juana Carlosa Cicalesiego - Santiago Rivasa.


Drukuj Góra