Współpraca naukowa i technologiczna między Embraer i Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes) w dziedzinie autonomicznej robotyki i sztucznej inteligencji umożliwiła przeprowadzenie pierwszych naziemnych prób opcjonalnie pilotowanego samolotu odrzutowego klasy biznes Legacy 500.
Podczas próby, która odbyła się w ostatnim tygodniu sierpnia w zakładach Embraera w Gavião Peixoto, samolot samodzielnie poruszał się po wcześniej ustalonej trasie, przez pas startowy, strefę kołowania i płytę lotniska, bez ingerencji człowieka. W kabinie znajdowała się załoga, której zadaniem było podjęcie działań w przypadku jakichkolwiek problemów.
Inżynierowie Embraera i Fes przez ostatnie sześć miesięcy pracowali razem nad matematycznymi i obliczeniowymi modelami automatyzacji, oprogramowaniem, sprzętem, zestawem czujników laserowych, GPS i kamer, a także integracji systemów z samolotem. Przed próba autonomiczny system nawigacji lądowej został przetestowany w symulatorze.
Nasza strategia rozwoju technologii w systemach autonomicznych ma na celu znalezienie się Brazylii wśród krajów, które wdrażają sztuczną inteligencję w różnych zastosowaniach – powiedział Daniel Moczydlower, wiceprezes wykonawczy Embraera ds. prac inżynierskich i technologii.