Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Najdłuższy lot pasażerski

Lotnictwo cywilne, 20 października 2019

Dziś o 7:42 czasu lokalnego w Sydney wylądował samolot pasażerski Boeing 787-9, który 19 h 16 min. wcześniej wystartował z portu Johna F. Kennedy’ego w Nowym Jorku. Lot był częścią programu Sunrise, którego celem jest wydłużenie lotów komercyjnych, by możliwe stały się bezpośrednie połączenia między Sydney i Melbourne a Nowym Jorkiem i Londynem (Sydney – Londyn bez międzylądowania?, 2017-08-27). Znacznie skróciłoby to czas, który pasażerowie muszą spędzać w samolocie i obniżyło koszty. Jeśli plan się powiedzie, pasażerowie z Nowego Jorku zaoszczędzą czterogodzinny postój w Los Angeles, a pasażerowie z Londynu nie stracą czasu na międzylądowanie w Singapurze.

Samolot pasażerski Boeing 787-9 australijskich linii Qantas ląduje w Sydney po locie trwającym 19 h 16 min., do którego wystartował z portu lotniczego Johna F. Kennedy’ego w Nowym Jorku / Zdjęcie: Qantas

Lot QFA7879 wystartował z Nowego Jorku w piątek wieczorem z 222 900 funtów (101 000 kg) paliwa. Ponieważ zasięg 787-9 jest zbyt mały, by przelecieć 10 000 mil (16 200 km) z pełnym obciążeniem (pasażerami i bagażem), samolot przewoził tylko 50 osób – pasażerów (w większości pracowników Qantas) i członków załogi (w sumie 10) bez bagażów. Wystarczyło to, by wylądował z zapasem paliwa na 70 minut lotu. Plan przewidywał bowiem, że lot może potrwać nawet 20,5 h – zależnie od warunków pogodowych, a w szczególności prędkości wiatru.

Samolot, który pobił rekord, był zupełnie nowy. Właśnie opuścił linię montażową zakładów Boeinga w Seattle. Qantas przewiduje, że samoloty do najdłuższych lotów będą podzielone na cztery strefy, w tym przestrzeń rekreacyjną dla pasażerów klasy ekonomicznej.

Pasażerowie najdłuższego w historii lotu ćwiczą dla utrzymania dobrej formy i zapobieżenia komplikacjom zdrowotnym / Zdjęcie: Qantas

W czasie rekordowego lotu na pokładzie znajdowało się kilku ekspertów medycznych, którzy monitorowali stan zdrowia i sen pasażerów oraz konsumpcję żywności i napojów. Czterej członkowie załogi, którzy zmieniali się za sterami, również byli wyposażeni w monitory EEG (elektroencefalogram). Monitoring załogi i pasażerów (obejmujący m.in. poziom melatoniny i pomiar aktywności fal mózgowych) lekarze rozpoczęli tydzień przed lotem. Ma być kontynuowany jeszcze przez 3 tygodnie.

Dzisiejszy lot był pierwszym z trzech zaplanowanych na tej trasie przez Qantas. Kolejny ma odbyć się na takiej samej trasie, a ostatni z Londynu do Sydney. Powinny zostać zrealizowane do końca 2019.

Trasa najdłuższego lotu pasażerskiego w historii – QFA7879 z Nowego Jorku do Sydney

Jeśli loty badawcze zakończa się powodzeniem, bezpośrednie połączenia Qantas z Australii do Nowego Jorku i Londynu będą mogły rozpocząć się w 2022-2023. Póki co brakuje samolotu, który mógłby obsługiwać takie loty. Do tego potrzebne są takie maszyny, jak Airbus A350-1000 lub Boeing 777X. Na razie linie nie złożyły jednak na nie zamówień.

Jak dotąd najdłuższe loty realizowane przez Qantas trwają ok. 17 h. W 2016 linie rozpoczęły bezpośrednie loty z Perth do Londynu (Non stop z Perth do Londynu, 2018-03-25). Dłuższe są tylko loty Singapore Airlines z Singapuru do Nowego Jorku. Trwają ok. 18 h.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra