Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

UIA kończą loty z Krakowa

Lotnictwo cywilne, 12 listopada 2019

13 stycznia 2020 Miżnarodni Awialinii Ukrainy (ang. Ukraine International Airlines, UIA) wykonają ostatni lot z Krakowa do Kijowa. Decyzja o zakończeniu rejsów na tej trasie jest związana ze zwijaniem siatki połączeń wynikającym z bardzo trudnej sytuacji finansowej ukraińskiego przewoźnika i silnej konkurencji ze strony tanich linii.

Rejsy z Krakowa do Kijowa obecnie obsługiwane są najczęściej przez Embraery E190 i E195 (na zdjęciu) / Zdjęcie: Marcin Sigmund 

Zgodnie z pierwotnie ogłoszonym zimowym rozkładem Miżnarodni Awialinii Ukrainy do 17 listopada br. miały wykonywać loty na trasie Kijów – Kraków 7 razy w tygodniu – po dwa w poniedziałki i środy i po jednym w piątki, soboty i niedziele. Od 18 listopada br. aż do końca zimowego rozkładu rejsy miały być realizowane raz dziennie.

Miżnarodni Awialinii Ukrainy zainaugurowały loty z Kijowa do Krakowa 26 grudnia 2017. Całoroczne rejsy na lotnisko Kijów-Boryspol były najpierw wykonywane od poniedziałku do soboty, a od 8 stycznia 2018 codziennie. Początkowo trasę obsługiwały Embraery ERJ-145 wypożyczone od ukraińskich linii Windrose, później zaś najczęściej połączenie to obsługiwały większe Embraery ERJ-190 i ERJ-195, a czasem Boeingi 737, należące do Miżnarodni Awialinii Ukrainy.

Destynacja cieszyła się tak dużą popularnością, że niekiedy dodawano dodatkowe rejsy, a w sezonie letnim wykonywano do niej nawet 11 lotów tygodniowo. Powodzenie trasy spowodowało, że stała się ona atrakcyjna także dla tanich przewoźników. 31 października 2018 loty z Krakowa na lotnisko Kijów-Boryspol uruchomił Ryanair, który początkowo wykonywał trzy rejsy w tygodniu, a obecnie lata na tej trasie pięć razy w tygodniu – w poniedziałki, środy, czwartki piątki i niedziele. Już 11 listopada irlandzkie towarzystwo rozpoczęło sprzedaż biletów na trasie Kijów – Kraków na loty, które będą wykonywane od stycznia do marca 2020.

5 kwietnia br. Wizz Air zainaugurował natomiast, wykonywane cztery razy w tygodniu – w poniedziałki, środy, piątki i niedziele – loty na znajdujące się bliżej centrum Kijowa lotnisko Żuliany. Tani przewoźnicy uruchomili też inne połączenia z Krakowa na Ukrainę. Jesienią 2017 Ryanair rozpoczął loty do Lwowa, a w tym roku także do Charkowa i Odessy. W 2019 rejsy do Charkowa zainaugurował również Wizz Air.

Cięcia siatki połączeń Miżnarodnich Awialinii Ukrainy, mające pozwolić na odzyskanie rentowności, objęły też inne trasy. W połowie listopada br. przewoźnik zakończy loty m.in. do Ammanu, Mińska, Pekinu i Rygi, a w sezonie letnim 2020 ma zakończyć rejsy z Kijowa do Bangkoku.

Problemy ukraińskiego przewoźnika wynikają nie tylko z zażartej konkurencji ze strony tanich przewoźników, ale także z pogorszenia sytuacji gospodarczej i problemów wynikających z braku dostępu do rosyjskiej przestrzeni powietrznej. 

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.