Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot ACCA

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 04 czerwca 2009

2 czerwca z lotniska fabrycznego Air Force Plant 42 w Palmdale wzbił się w powietrze do pierwszego lotu, eksperymentalny Advanced Composite Cargo Aircraft (ACCA), czyli zmodyfikowany Farchild Dornier 328JET, z kadłubem wykonanym w kompozytów.

Start do pierwszego lotu nastąpił o 6.55 czasu miejscowego. Lot trwał 87 minut, w czasie których samolot osiągnął wysokość ok. 3300 m. Rob Rowe, pilot testowy stwierdził, że samolot pilotował się bardzo, a lot przebiegał zgodnie z planem / Zdjęcie: USAF

Projekt ACCA realizowany jest wspólnie przez centrum badawcze amerykańskich wojsk lotniczych, Air Force Research Laboratory i Lockheed Martin Advanced Development Programs (Skunks Works). Celem przedsięwzięcia jest opracowanie nowych technologii, przydatnych do budowy transportowych górnopłatów nowej generacji, a konkretnie - wykorzystania kompozytów do stworzenia lżejszego, bardziej wytrzymałego płatowca. O ile jednak kompozyty są już wykorzystywane szeroko w lotnictwie, te, zastosowane w ACCA, uzyskano przez utwardzanie w specjalnych, dużych piecach.

Z oryginalnego płatowca Dorniera pozostawiono kabinę pilotów, skrzydła i stateczniki poziome. Od podstaw zbudowano środkową i tylnią część kadłuba oraz statecznik poziomy. Kadłub otrzymał zdecydowanie większy przekrój i wzmocniona podłogę, dla umożliwienia przewozu standardowych palet wojskowych. Dostosowując się do tych zmian przebudowano również podwozie oraz awionikę.

Dla porównania - standardowy, pasażerski Farchild Dornier 328JET. Widoczny o wiele mniejszy przekrój i kształt kadłuba / Zdjęcie: Juergen Lehle

Zastosowanie kompozytów utwardzanych nowym sposobem, pozwoliło na znaczne zredukowanie części. Według producenta klasyczne rozwiązanie, oparte o aluminium, wymagałoby wykorzystania 3 tys. części i 30 tys. elementów złącznych. W ACCA zastosowano jedynie 300 części i 3 tys. złączek. Trzeba przy tym zaznaczyć, że cały kadłub i statecznik pionowy zostały zbudowane jako jeden element.

Pierwszy lot zapoczątkował serię testów. Trakcie próby zbadano podstawowe charakterystyki lotu: prędkość, stabilność i zachowanie w czasie podstawowych manewrów. W kolejnych lotach ok. 600 czujników dostarczy dokładnych informacji o zachowaniu płatowca w różnych warunkach.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.