Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Japonia gotowa kupić zubożone F-22

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 05 czerwca 2009

Według agencji Reutersa, Japonia podtrzymała wolę zakupu samolotów F-22 Raptor. Po ostatniej próbie atomowej Korei Północnej, zgodziła się na zakup zubożonej wersji tych maszyn.

Japonia chce pozyskać 2 eskadry Raptorów. Tokio prawdopodobnie ocenia, że nawet pozbawione części najnowocześniejszych systemów pokładowych, będą mogły skutecznie zaatakować północnokoreańskie instalacje nuklearne / Zdjęcie: USAF

F-22 objęte są zakazem eksportu z USA, z uwagi na zastosowane, zaawansowane technologie. Wieloletnie starania o zakup tych samolotów przez najbliższych sojuszników - Japonię i Australię - spełzły na niczym. Potencjalni kupcy nie godzili się na przekazanie im maszyn bez kluczowych, najnowocześniejszych systemów. Sprawę teoretycznie zakończyła ostatnia decyzja administracji Baracka Obamy, o zakończeniu budowy maszyn w 2010 i zlikwidowaniu linii produkcyjnej (zobacz: Tokio rezygnuje z F-22).

Sytuacja zmieniła się po przeprowadzeniu tydzień temu przez Pjongjang testowego wybuchu nuklearnego (zobacz: Północnokoreańska próba atomowa). Według agencji Reutersa, Japonia ponownie wyraziła chęć zakupu 40-60 samolotów.

Tokio godzi się przy tym na zamówienie maszyn zubożonych o systemy, objęte embargiem. Gdyby tak było, oznaczałoby to w istocie chęć pozyskania sprzętu, zdolnego do skrytego i skutecznego zaatakowania północnokoreańskich instalacji nuklearnych i rakietowych - F-22 jest jedynym obecnie produkowanym samolotem, wykonanym w pełni w technologii stealth (Lightning II ma tylko zmniejszoną powierzchnię odbicia fal radarowych; zobacz: Dobrze widoczny F-35?). Zdolność zwalczania nowoczesnych myśliwców, których Pjongjang praktycznie i tak nie posiada, mogłaby w takim wypadku zejść na dalszy plan.

Po drugie, propozycja ta koresponduje ze stanowiskiem japońskiego ministra spraw zagranicznych, który po przeprowadzeniu ostatniej próby atomowej, zapowiedział podjęcie zdecydowanych przeciwdziałań.

Propozycja może paść na podatny grunt. Likwidacja linii produkcyjnej F-22 wiąże się z koniecznością przeniesienia lub zwolnienia tysięcy robotników kluczowych zakładów przemysłu lotniczego USA. Z tego powodu doniesienia agencyjne spotkały się z żywym zainteresowaniem amerykańskich kongresmanów.

Wątpliwym jest jednak, by nawet po pokonaniu oporów Pentagonu, Lockheed Martin zdołał przygotować wersję eksportową, przed zamknięciem linii montażowej. Przedsięwzięcie to będzie opłacone ze środków resortu i zostało zawarte w projekcie budżetu na przyszły rok.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra