Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Japonia gotowa kupić zubożone F-22

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 05 czerwca 2009

Według agencji Reutersa, Japonia podtrzymała wolę zakupu samolotów F-22 Raptor. Po ostatniej próbie atomowej Korei Północnej, zgodziła się na zakup zubożonej wersji tych maszyn.

Japonia chce pozyskać 2 eskadry Raptorów. Tokio prawdopodobnie ocenia, że nawet pozbawione części najnowocześniejszych systemów pokładowych, będą mogły skutecznie zaatakować północnokoreańskie instalacje nuklearne / Zdjęcie: USAF

F-22 objęte są zakazem eksportu z USA, z uwagi na zastosowane, zaawansowane technologie. Wieloletnie starania o zakup tych samolotów przez najbliższych sojuszników - Japonię i Australię - spełzły na niczym. Potencjalni kupcy nie godzili się na przekazanie im maszyn bez kluczowych, najnowocześniejszych systemów. Sprawę teoretycznie zakończyła ostatnia decyzja administracji Baracka Obamy, o zakończeniu budowy maszyn w 2010 i zlikwidowaniu linii produkcyjnej (zobacz: Tokio rezygnuje z F-22).

Sytuacja zmieniła się po przeprowadzeniu tydzień temu przez Pjongjang testowego wybuchu nuklearnego (zobacz: Północnokoreańska próba atomowa). Według agencji Reutersa, Japonia ponownie wyraziła chęć zakupu 40-60 samolotów.

Tokio godzi się przy tym na zamówienie maszyn zubożonych o systemy, objęte embargiem. Gdyby tak było, oznaczałoby to w istocie chęć pozyskania sprzętu, zdolnego do skrytego i skutecznego zaatakowania północnokoreańskich instalacji nuklearnych i rakietowych - F-22 jest jedynym obecnie produkowanym samolotem, wykonanym w pełni w technologii stealth (Lightning II ma tylko zmniejszoną powierzchnię odbicia fal radarowych; zobacz: Dobrze widoczny F-35?). Zdolność zwalczania nowoczesnych myśliwców, których Pjongjang praktycznie i tak nie posiada, mogłaby w takim wypadku zejść na dalszy plan.

Po drugie, propozycja ta koresponduje ze stanowiskiem japońskiego ministra spraw zagranicznych, który po przeprowadzeniu ostatniej próby atomowej, zapowiedział podjęcie zdecydowanych przeciwdziałań.

Propozycja może paść na podatny grunt. Likwidacja linii produkcyjnej F-22 wiąże się z koniecznością przeniesienia lub zwolnienia tysięcy robotników kluczowych zakładów przemysłu lotniczego USA. Z tego powodu doniesienia agencyjne spotkały się z żywym zainteresowaniem amerykańskich kongresmanów.

Wątpliwym jest jednak, by nawet po pokonaniu oporów Pentagonu, Lockheed Martin zdołał przygotować wersję eksportową, przed zamknięciem linii montażowej. Przedsięwzięcie to będzie opłacone ze środków resortu i zostało zawarte w projekcie budżetu na przyszły rok.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.