Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

KRL i porozumienie przemysłowe

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 06 czerwca 2009

LXXI posiedzenie Krajowej Rady Lotnictwa odbyło się w Przemysłowym Centrum Optyki SA w Warszawie. Jego kulminacyjnym punktem było podpisanie porozumienia dotyczącego udziału przemysłu w zakupie samolotów szkolenia zaawansowanego.

Porozumienie podpisują: Robert Wrona - v-prezes PCO SA, Ryszard Jaroń - dyrektor marketingu PZL Wrocław, Sp. z o.o., Janusz Wieczorek - v-prezes CNPEP RADWAR SA, Alfred Załużny - prezes WZL-2 SA i Mieczysław Majewski - prezes WSK PZL Świdnik SA

Gości powitał prezes PCO SA, dr Ryszard Kardasz, który obszernie przedstawił działalność spółki, zatrudniającej ponad 500 osób. Odbiorcą produktów PCO jest rynek wojskowy, w tym lotnictwo, w kraju i na świecie. Spółka może się pochwalić najlepszymi wynikami ekonomicznymi w całym polskim sektorze zbrojeniowym (osiągnięcia, misja i najnowsze wdrożenia produkcyjne PCO to oddzielny temat; zainteresowanym polecamy stronę www.pcosa.com.pl). Finałem prezentacji było zwiedzanie hal produkcyjnych nowego obiektu, w którym od niedawna funkcjonuje PCO SA.

Następnym tematem posiedzenia był referat koordynatora Polskiego Lobby Przemysłowego dr. Pawła Soroki pod tytułem Zakup samolotów szkolenia zaawansowanego z uwzględnieniem polskich interesów gospodarczych. W swoim wystąpieniu P. Soroka przypomniał wnioski i propozycje z październikowego seminarium w Szkole Orląt na temat Możliwości wyprodukowania polskiego samolotu szkolno-bojowego nowej generacji we współpracy międzynarodowej. Zdaniem PLP, racjonalne podejście do programu budowy samolotu, odpowiednie zarządzanie projektem i udział na zasadach wspólnego przedsięwzięcia z partnerami zagranicznymi wyeliminuje ryzyko niepowodzenia polskiego projektu budowy samolotu nowej generacji. Udział partnera o zaawansowanych pracach przybliży sukces, zwłaszcza w zakresie terminu osiągnięcia efektu końcowego.

Temat wywołał wyjątkowo ożywioną dyskusję, w której głos zabrali: gen. Henryk Pietrzak z MON, gen. prof. Jerzy Lewitowicz, prof. Robert Rowiński, Edward Margański, Tomasz Hypki, Edward Żak, Mieczysław Majewski, dr Ryszard Szczepanik i gen. Anatol Czaban z Dowództwa SP. W czasie dyskusji zaprezentowana została koncepcja zbudowania nowego samolotu szkolnego, opartego na koncepcji latającego demonstratora technologii Bielik, nazwanego roboczo Grot 2. Pomysł został skrytykowany przez konstruktorów-praktyków i producentów, jako całkowicie nierealistyczny i odwracający uwagę od racjonalnych koncepcji. Uznano, że w obecnym stanie dezintegracji polskiego przemysłu lotniczego konieczne jest skorzystanie z doświadczeń zagranicznych i próba odtworzenia na tej bazie zespołów projektowo-konstrukcyjnych, które mogłyby rozwijać pozyskane konstrukcje i technologie.

Efektem dyskusji jest uchwała Krajowej Rady Lotnictwa, która zaczyna się stwierdzeniem: W najbliższej perspektywie niezbędny jest zakup samolotów szkolenia zaawansowanego, które będą mogły efektywnie służyć do szkolenia pilotów nowych samolotów wielozadaniowych. Na bazie ich konstrukcji możliwe jest zbudowanie samolotu szkolno-bojowego, który uzupełniłby potrzeby Sił Zbrojnych w zakresie ich możliwości bojowych. (...) Udział rodzimego przemysłu powoduje, że budżet odzyskuje w postaci różnego rodzaju podatków 20 - 30% wydatkowanych w rodzimych przedsiębiorstwach kwot, tańsze jest serwisowanie kupionego sprzętu, a dodatkowe zyski może przynieść eksport opracowanego z polskim udziałem sprzętu, jeśli w negocjacjach zadba się o odpowiednie zapisy kontraktowe. Trudną do oszacowania, a niezwykle istotną korzyścią, jest wyszkolenie wykwalifikowanych kadr, zdolnych do opracowywania i eksploatacji wyrafinowanych technicznie wyrobów, jakimi są wykonane z nowoczesnych materiałów i w pełni skomputeryzowane samoloty nowej generacji. (...) Włączenie polskiego przemysłu lotniczo-zbrojeniowego i jego zaplecza badawczo-rozwojowego w zaprojektowanie i produkcję samolotu szkolno-bojowego nowej generacji jest szczególnie pożądane w warunkach nasilającego się globalnego kryzysu gospodarczego, ponieważ takie przedsięwzięcie - oparte na nowoczesnych technologiach - pobudzałoby polską gospodarkę i sprzyjało wychodzeniu z recesji. Uzyskane doświadczenia będą procentować w przyszłości możliwością włączenia polskiego przemysłu lotniczo-zbrojeniowego w struktury europejskie jako równorzędnego partnera. A to będzie oznaczać kolejne poważne korzyści ekonomiczne.

Z kolei członkowie KRL byli świadkami podpisania porozumienia o współpracy przemysłowej związanych z lotnictwem spółek: WZL-2 SA, PCO SA, CNPEP RADWAR SA, PZL Wrocław Sp. z o.o. i WSK PZL Świdnik SA. Porozumienie dotyczy opracowania założeń programu obejmującego gospodarcze i przemysłowe aspekty wdrożenia w Siłach Powietrznych samolotu szkolno-bojowego z opcją montażu zakupionych samolotów na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a także stworzenia na bazie samolotu szkolno-bojowego wprowadzonego do użytku w SP samolotu wielozadaniowego i innych pochodnych o zwiększonych możliwościach bojowych. Do porozumienia dołączy w najbliższym czasie kilka kolejnych przedsiębiorstw. Strony porozumienia chcą, by planowany zakup został znacznie lepiej wykorzystany gospodarczo, niż podobna transakcja dotycząca samolotów F-16. Liderem porozumienia są WZL-2 z Bydgoszczy.

W końcowej części obrad głos zabrał Henryk Zimakowski, który w radykalny sposób sprzeciwił się decyzji MON o zakupie samolotów Embraer 175 do przewozu VIP i zdecydowanie zaproponował publiczne ogłoszenie przetargu w tej sprawie. Henryk Zimakowski złożył w tej sprawie doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa.

LXXI Posiedzenie Krajowej Rady Lotnictwa zakończyły sprawy bieżące oraz spotkanie towarzyskie przygotowane przez PCO SA jako gospodarza spotkania.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.