Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Spotkanie z Januszem Kubitem

Historia, Lotnictwo wojskowe, 03 grudnia 2019

W miesiąc po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w listopadzie 1918 na warszawskim lotnisku na Polu Mokotowskim, otworzyła swoje podwoje Wojskowa Szkoła Lotnicza. Jesienią 1919 została przeniesiona do Krakowa, wchodząc w skład I Szkoły Pilotów, która otrzymała  nazwę I Niższej Szkoły Pilotów.

Dalsze zmiany w procesie nauczania lotniczego skutkowały przeniesieniem I Niższej Szkoły Pilotów do Bydgoszczy, gdzie 1 grudnia 1920 doszło do połączenia krakowskiej z francuską szkołą pilotażu, przeniesioną z Dęblina. Oprócz Bydgoszczy ośrodki edukacyjne przyszłych kadr dla polskiego lotnictwa działały w Dęblinie i Grudziądzu. Na szkołę funkcjonującą w Bydgoszczy, w lutym 1920 przemianowaną na Centrum Wyszkolenia Podoficerów Lotnictwa, składały się Szkoła Podoficerów Pilotów Lotnictwa i Szkoła Podoficerów Mechaników Lotniczych.

7 sierpnia 1930 minister spraw wojskowych swoim rozkazem Ldz. 8635/30 powołał do życia Szkołę Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich (SPLdM) w Bydgoszczy. Miała ona zapewnić kształcenie chłopców w przedziale wiekowym 16-19 lat z ukończoną szkołą podstawową.  Oficerem wyznaczonym do tego zadania był dowódca eskadry szkolnej Szkoły Podoficerów Mechaników Lotniczych w Bydgoszczy (SPML) kpt. pil. Adam Zaleski. Pierwszy kurs SPLdM dla 111 uczniów rozpoczął się 1 listopada 1930.

W 1938, w uwagi na zagrożenie ze strony Niemiec, ówczesne władze wojskowe zdecydowały się na organizację nowego ośrodka szkolenia personelu lotniczego w południowej części kraju – wybór padł na Krosno. W październiku 1938 całą kadrę i sprzęt dyslokowano do Krosna. W ślad za przeprowadzką szkoły z Bydgoszczy do Krosna, przeniesiono także jej zapasowe lotnisko z Sobiejuch k. Żnina do Moderówki położonej przy drodze wiodącej z Krosna do Jasła. Wokół lotniska w Krośnie zbudowano pomieszczenia, m.in. dowództwa, kasyno, izby chorych, kwatery dla podoficerów, instruktorów i uczniów, sale wykładowe, kuchnie, laboratoria, warsztaty elektro- i radiomechaników i strzelców radiotelegrafistów i hangary.

I właśnie o historii szkoły, która funkcjonowała w nowej lokalizacji od listopada 1938 do wybuchu II wojny światowej opowie autor książki Szkoła Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich. Krosno 1938-1939 Janusz Kubit. Na spotkanie w Krośnieńskim Klubie Seniorów Lotnictwa autor przygotował okolicznościowe pocztówki. Ponadto przewidziana jest możliwość nabycia książki z autografem autora. Oficjalna premiera książki miała miejsce 15 listopada 2019 w Spółdzielczym Domu Kultury Krośnieńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych historią lotnictwa na spotkanie w dniu 5 grudnia 2019 o godz. 17:00 do Sali Historii i Tradycji KKSL przy ul. Żwirki i Wigury 9 w Krośnie.

Na podstawie informacji Zygmunta Bąka


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.