Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Włoska ofensywa lotniczo-kosmiczna

Imprezy branżowe, Astronautyka, Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 04 grudnia 2019

Podczas przygotowywanej obecnie intensywnie przez stronę włoską wizyty premiera rządu RP Mateusza Morawieckiego w Italii, planowanej na luty-marzec 2020, padną najprawdopodobniej bardzo konkretne propozycje współpracy na polu obronności, przemysłu lotniczego i branży kosmicznej – podał w Warszawie podczas dzisiejszego Italian-Polish Aerospace Forum ambasador Republiki Włoskiej JE Aldo Amati.

Podczas najnowszego ministerialnego spotkania członków ESA w Sewilii (27-28 listopada 2019) po raz pierwszy od 25 lat postanowiono wydatnie wzmocnić wspólne nakłady Europy na eksplorację kosmosu. Listę uchwalonych konkretnych programów wraz z ich wartością liczoną w mld euro – tych w których uczestniczyć ma Polska – pokazała w Warszawie dr Aleksandra Bukała / Rysunek: Polska Agencja Kosmiczna

Z prezentacji prezesa Leonardo Poland Marco Lupo można wnosić, że jedną z konkretnych ofert jego korporacji będzie ewentualne połączenie sił przy pracach nad bojową odmianą samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik, uzytkowanego już przez pilotów Sił Powietrznych w 41. BLSz. w Dęblinie. Jak się dowiedzieliśmy, w tym przypadku oczy Włochów skierowane są ku bydgoskim WZL-2. Jedna z ciekawych propozycji lotniczych, szykowanych przez Rzym na przyszłoroczną wizytę polskiej delegacji rządowej związana ma być z wielozadaniowym samolotem bojowym Eurofighter.

Bardzo konkretne mają być również włoskie oferty połączenia sił w eksploracji kosmosu w programach wojskowych i cywilnych firmowanych przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Giorgio Saccoccia, prezes Agenzia Spaziale Italiana (ASI, włoskiej agencji kosmicznej) wymienił program rozwoju pojazdów orbitalnych Vega i Space Rider jako potencjalne przedmioty współpracy. Przy czym Włosi zamierzają tu odegrać rolę wprowadzającego polski przemysł lotniczy i kosmiczny do już zapoczątkowanych projektów. Vega to zaprojektowany w Italii europejski czwarty człon rakiety Ariane, umożliwiający manewrowanie na orbicie i precyzyjne ustawianie satelitów o masie od 500 do 2500 kg. Space Rider zaś to europejski orbitalny pojazd bezzałogowy wielokrotnego użytku o masie 3000 kg, umożliwiający misjom kosmicznym naszego kontynentu szybki i tańszy dostęp nad Ziemię. W 2019 prowadzone były próby systemów lądowania, bazujące na spadochronach nośnych. W 2022 demonstrator Space Ridera ma się po raz pierwszy wznieść w kosmos z użyciem rakiety nośnej Vega-C startujcej z kosmodromu w Gwinei Francuskiej.

Taki wykres obrazujący osiągnięcia w 2018 włoskiego sektora obronnego, lotniczego i kosmicznego zrzeszonego w AIAD przedstawił w Warszawie dyrektor Maurizio Madiai … / Rysunek: AIAD

Ciekawostką jest to, że Italia jest trzecim krajem świata, po ZSRR i USA, który umieścił na orbicie swojego pierwszego satelitę Ziemi. Było to w 1964. Obecnie – jak podał w Warszawie Maurizio Madiai, dyrektor sektora kosmicznego włoskiej Federazione Aziende Italiane per l'Aerospazio, la Difesa e la Sicurezza (AIAD, federacji przemysłu zbrojeniowego, lotniczego i kosmicznego) – jej roczne przychody sięgają pułapu ponad 16,2 mld euro, z czego aż 70% przypada na transakcje eksportowe, stanowiąc solidne 2% ogólnego eksportu Italii. W sektorze znajduje pracę, razem z kooperantami, ok. 230 tys. osób, zaś roczna kwota inwestycji w badania i rozwój w tej sferze sięga 1,5 mld euro. AIAD zamierza się szerzej pokazać polskiej publiczności podczas MSPO 2020 w Kielcach.

Ze strony polskiej sytuację naszego młodego sektora kosmicznego przedstawiła dr Aleksandra Bukała, dyrektor Departamentu Strategii i Współpracy Międzynarodowej Polskiej Agencji Kosmicznej. W naszym kraju w tej branży działają z powodzeniem głównie małe i średnie spółki. Nominalnie jest ich ok. 300, ale na międzynarodowym rynku radzi sobie dobrze zaledwie 20. Ich ogólne obroty sięgają poziomu 35-40 mln euro.

Jak ogłosił dyrektor Madiai – w 2020 planowana jest wizyta przedstawicieli polskiego przemysłu kosmicznego we włoskich zakładach tej branży. Niewykluczone, że będzie to grupa towarzysząca wizycie polskiego premiera.

… z innego wynika, że większość skonfederowanych przedsiębiorstw Italii tej branży to średnie i małe spółki / Rysunek: AIAD

Podsumowaniem pierwszej części forum była dyskusja panelowa dotycząca polskiego i włoskiego sektora lotniczego i nowego modelu współpracy między obydwoma krajami w dziedzinie zaawansowanych technologii przemysłowych. Wzięli w niej udział wiceprezes zarządu Grupy WB Adam Bartosiewicz, dyrektor biura platform lotniczych Polskiej Grupy Zbrojeniowej Roman Ignasiak, dyrektor handlowy Leonardo i dyrektor generalny Leonardo International Lorenzo Mariani, dyrektor Instytutu Lotnictwa Paweł Stężycki i wiceprezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu Dariusz Śliwowski. Rozmowa dotyczyła głównie kondycji przemysłu lotniczego w Polsce (m.in. braku wykwalifikowanej i doświadczonej kadry inżynierskiej) i sposobów na jej polepszenie, głównie dzięki kooperacji międzynarodowej, zwłaszcza europejskiej. Wszyscy zgodzili się, że offset związany z zakupami sprzętu wojskowego i cywilnego nie jest rozwiązaniem dobrym, ponieważ hamuje poprawę kompetencji w danej dziedzinie – offsetobiorca otrzymuje gotowy produkt, zamiast rozwijać własne zdolności. Poruszono także kwestie związane ze współpracą pomiędzy ośrodkami badawczymi, przemysłem i wojskiem, kluczowe dla istnienia i utrzymania polskiego przemysłu lotniczo-kosmiczno-obronnego, zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej i rynkowej (Włosko – Polskie Forum Lotnicze , 2019-11-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.