Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Spitfire obleciał świat dookoła

Lotnictwo cywilne, Ludzie, 06 grudnia 2019

Po 4-miesięcznym locie dookoła świata do Wielkiej Brytanii powrócił samolot Spitfire Mk IX LF, nazwany Silver Spitfire. 58-letni Steve Brooks i 45-letni Matt Jones przelecieli nim ok. 43,5 tys. km. Lot przez 24 kraje składał się z 74 etapów. Głównym sponsorem lotu był szwajcarski producent zegarków – IWC Schaffhausen.

W podejściu do lądowania na lotnisku w Goodwood 76-letniemu Silver Spitfire towarzyszyły dwa Hawki z zespołu Red Arrows / Zdjęcie: UCG

Silver Spitfire do lotu dookoła świata wystartował 5 sierpnia 2019 z Goodwood. Nad Ottawą wziął udział we wspólnych pokazach z zespołem akrobacyjnym Red Arrows. W USA przeleciał nad Statuą Wolności, a w Egipcie nad piramidami. W rosyjskiej miejscowości Sokol na Magadanie jego piloci zostali zatrzymani za niezapłacenie obsłudze naziemnej. W Goodwood Silver Spitfire wylądował 5 listopada 2019.

Samolot Silver Spitfire G-IRTY po zakończeniu lotu dookoła świata, Goodwood, 5 listopada 2019 / Zdjęcie: IWC Schaffhausen

Silver Spitfire to samolot, który uczestniczył w II wojnie światowej. Został wyprodukowany jako Supermarine Spitfire Mk IX LF MJ271 w październiku 1943 w Castle Bromwich. Stamtąd dostarczono go do bazy RAF Lyneham, gdzie został doposażony i przetestowany, po czym przekazany 118. eskadrze w Detling. Latał nad Europę, osłaniając wyprawy bombowe i patrolując wybrzeże. W grudniu 1944 został uszkodzony i nie wrócił już do latania w jednostce – 401. eskadrze w Volkel w Holandii. Po wojnie, w sierpniu 1947 został przekazany holenderskim wojskom lotniczym. Po dekadzie wycofano go z uzbrojenia.

Piloci Silver Spitfire w jego locie dookoła świata –  45-letni Matt Jones i 58-letni Steve Brooks / Zdjęcie: IWC Schaffhausen

Późniejszy Silver Spitfire nie latał przez kilkadziesiąt lat. 25 z nich spędził w muzeum w Delfzijl. Później przekazano go do Technikum Anthony'ego Fokkera, gdzie został odrestaurowany i przeniesiony do muzeum w Schiphol pod Amsterdamem. W 2006 kupiła go Historic Flying Ltd z Duxford w Wielkiej Brytanii. Brooks i Jones odkupili go na aukcji w 2016. Renowacja samolotu przez grupę entuzjastów z Boultbee Flight Academy trwała 2 lata. Dodano w tym czasie nowoczesne wyposażenie nawigacyjne i informatyczne (m.in. tablety). Po remoncie Silver Spitfire nadano rejestrację G-IRTY.


Drukuj Góra