Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Elektryczny Beaver oblatany

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 11 grudnia 2019

Rankiem 10 grudnia 2019 z rzeki Fraser w Richmond niedaleko Vancouver w Kanadzie wystartował zmodyfikowany, napędzany silnikiem elektrycznym górnopłat DHC-2 Beaver. Lot trwał 15 minut. Linie Harbour Air, które finansują przedsięwzięcie, nazwały samolot pierwszym całkowicie elektrycznym komercyjnym. W pierwszym locie pilotował go dyrektor wykonawczy linii, Greg McDougall.

Zmodyfikowany 62-letni DHC-2 Beaver z napędem elektrycznym w pierwszym locie nad rzeką Fraser, 10 grudnia 2019 / Zdjęcie: Harbour Air

Program przebudowy Beavera na napęd elektryczny Harbour Air realizują z australijską kompanią magniX. Dostarczyła ona napęd elektryczny magni500, który zastąpił standardowy silnik tłokowy Pratt & Whitney P-985 Wasp Junior. W ramach programu e-Plane ma powstać certyfikowany samolot zdolny do przewożenia 6 pasażerów – tylu, ilu klasyczny Beaver.

Silnik magni500 zabudowany w samolocie Beaver zamiast oryginalnego napędu tłokowego. W obecnej wersji napęd elektryczny zapewnia zasięg ok. 160 km / Zdjęcie: Harbour Air

Harbour Air i magniX zawarły umowę dotycząca programu e-Plane w marcu 2019. Zapowiadały wówczas, że prototyp Beavera zostanie oblatany do końca br. Czas do uzyskania certyfikatu i rozpoczęcia przewozu pasażerów oszacowano na 2 lata. Greg McDougall przewiduje, że na napęd elektryczny mogą zostać przebudowane wszystkie samoloty Harbour Air, nie tylko Beaver, ale także Otter i Twin Otter – łącznie 34.

Docelowo elektryczny Beaver ma latać przez pół godziny z zapasem energii na kolejne pół. Później możliwa ma być wymiana akumulatora lub jego naładowanie. Projektanci planują, że ładowanie będzie bardzo krótkie.

Masa silnika magni500 wynosi 135 kg. Silnik rozwija moc równą 750 KM przy obrotach 1900 na minutę. Maksymalne obroty na minutę sięgają 2600.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.