SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute) opublikował raport dotyczący handlu uzbrojeniem przez 100 największych producentów na świecie w 2018. Tradycyjnie już raport nie objął przedsiębiorstw z ChRL z racji braku dostępu do wiarygodnych danych.
Najnowszy raport pokazał, że sprzedaż 100 największych przedsiębiorstw zbrojeniowych wyniosła 420 mld USD, co stanowi wzrost o 4,6% względem roku poprzedniego. Zaś od 2002 sektor zbrojeniowy powiększył się pod tym względem do 2018 o 47%.
Dominującą rolę w przemyśle zbrojeniowym na świecie utrzymali producenci z USA. Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Raytheon i General Dynamics odpowiadają za 35% sprzedaży spośród 100 największych przedsiębiorstw zbrojeniowych na świecie. Wymienione koncerny zarobiły w 2018 aż148 mld USD. Zaś w połączeniu z innymi amerykańskimi producentami wynik w 2018 sięgnął 246 mld USD. W porównaniu z 2017 jest to wzrost o 7,2%.
Z kolei udział spółek rosyjskich w sprzedaży w Top 100 spadł w ciągu roku z 9,7% w 2017 do 8,7% w 2018. Dziesięciu największych producentów z Rosji, którzy znaleźli się wśród 100 największych przedsiębiorstw, odnotowało w 2018 sprzedaż na poziomie 36,2 mld USD. Oznacza to spadek o 0,4% względem 2017.
Wśród europejskich producentów 27 znalazło się w Top 100. W 2018 sprzedali oni uzbrojenie o wartości 102 mld USD, co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z 2017. Największy udział w sprzedaży uzbrojenia z Europy miały spółki z Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec. Jedynie francuskie przedsiębiorstwa zanotowały wyraźny wzrost sprzedaży za sprawą sprzedaży samolotów Dassault Rafale. Sprzedaż producentów z Niemiec i Wielkiej Brytanii spadła. W raporcie SIPRI jedynym producentem z Polski, który znalazł się w Top 100 jest PGZ, sklasyfikowana na 74. miejscu ze sprzedażą na poziomie 1,25 mld USD.
W Top 100 znalazło się aż 80 różnych podmiotów amerykańskich, europejskich i rosyjskich. Spośród pozostałych dwudziestu producentów uzbrojenia w raporcie uwzględniono 6 z Japonii, po 3 z Izraela, Indii i Korei Południowej, 2 z Turcji i po jednym z Australii, Kanady i Singapuru. Producenci z Japonii zanotowali sprzedaż na poziomie 9,9 mld USD. Izraelskie spółki zarobiły 8,7 mld USD. Zaś indyjskie spółki zarobiły 5,9 mld USD. Sprzedaż południowokoreańskich przedsiębiorstw wyniosła 5,2 mld USD. Z kolei producenci z Turcji zarobili w 2018 2,8 mld USD Wydatki obronne w 2018 według SIPRI, 2019-04-29.