Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Odbiór pierwszych zmodyfikowanych T-72

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 15 grudnia 2019

Na początku drugiego tygodnia grudnia 2019 rozpoczął się formalny proces przekazywania i odbioru pierwszych zmodyfikowanych w Łabędach czołgów T-72M1. Wedle wieloletniej, wartej 1,75 mld PLN (w tym 44 mln PLN w 2019 za 8 wozów i ok. 200 mln PLN w 2020 za 46 czołgów), umowy ramowej podpisanej 22 lipca 2019 przez konsorcjum spółek PGZ z 1. Regionalną Bazą Logistyczną w Wałczu, wojsko otrzymać ma w bieżącym roku 8 zmodyfikowanych wozów. Przemysł trzyma się więc nakreślonego planu.

Pierwsze wyremontowane i zmodyfikowane T-72M1, z partii 8 zaplanowanych na 2019 od początku grudnia, są już przekazywane zamawiającemu przez jedynego tegorocznego wykonawcę – Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy w Gliwicach, gdzie kiedyś je oryginalnie produkowano. W przypadku każdego wozu zakres prac implikuje jego realny, a nie deklarowany wyjściowy stan techniczny / Zdjęcie: ZM Bumar-Łabędy

Warto podkreślić sprawność działania ZM Bumar-Łabędy. Szczególnie jeśli przypomnieć, że czołgi T-72 przeznaczone do pierwszej fazy modyfikacji znalazły się w ich dyspozycji nie wcześniej niż w sierpniu i wrześniu 2019. Tak, jak już informowaliśmy, pierwsza i druga partia zmodyfikowanych T-72M1, wyprodukowanych niegdyś w Łabędach, zostanie zapewne przeznaczona dla na nowo tworzonego batalionu pancernego w Lublinie, dla trzeciej, 19. brygady zmechanizowanej nowej 18. dywizji.

Remonty wozów T-72 i PT-91 są specjalnością Gliwic i ich zwykła procedura jest dobrze opanowana przez zespół z Łabęd. Nowością jest proces tzw. modyfikacji czołgów T-72, którego zakres wynika z lipcowej umowy z MON. Dlatego też wypracowano nowe podejście techniczne i technologiczne do tych procesów / Zdjęcia: ZM Bumar-Łabędy

Pierwszym pojazdem, na którym sprawdzone zostały przewidziane w umowie procesy modyfikacyjne i zintegrowane nowe systemy, był czołg T-72 przekazany Łabędom ze Śląska. Pochodził z MSS, czyli Miejsca Składowania Sprzętu w Polskiej Nowej wsi koło Opola, tuż obok lotniska aeroklubowego. To czołg, który służył niegdyś w opolskiej 10. dywizji pancernej.

Ważnym procesem wstępnym modyfikacji było dla przemysłu pancernego dokonanie realnej oceny stanu technicznego przekazywanych mu ze składnic wozów bojowych. Nie licząc czołgu ze składnicy pod Opolem, 5 T-72 do Łabęd dostarczono z zasobów wojskowych w Żaganiu, pozostałe 2 ze składów rezerwowych w Czarnem.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.