Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Timaero Ireland pozywa Boeinga

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, Wypadki, 18 grudnia 2019

Irlandzka kompania leasingowa Timeaero Ireland z siedzibą w Dublinie pozwała amerykańskiego Boeinga, żądając anulowania zamówienia na 22 samoloty modelu 737 MAX i domagając się odszkodowania w wysokości 185 mln USD. Pozew został złożony w sądzie federalnym w Chicago, gdzie znajduje się siedziba amerykańskiego koncernu. Irlandczycy zarzucają Amerykanom oszustwo polegające na zapewnieniu, że ich samoloty są bezpieczne i zostaną dostarczone na czas. Tymczasem zawierają one wady projektowe, które doprowadziły już do dwóch katastrof z 346 ofiarami śmiertelnymi.

Według umowy z 2014, do daty złożenia pozwu, czyli 17 grudnia 2019, Boeing miał dostarczyć Timeaero Ireland 4 samoloty modelu 737 MAX. Pierwsze dwa zostały dostarczone w terminie, w grudniu 2018. Kolejnych dwóch, po zawieszeniu w marcu 2019 lotów już eksploatowanych maszyn przez nadzory zainteresowanych krajów, Boeing nie dostarczył. Odmówił też zwrotu zaliczek.

Timaero Ireland twierdzi, że zamówione samoloty 737 MAX znacznie straciły na wartości lub mogą okazać się całkowicie bezwartościowe. Takie stanowisko pośrednio potwierdził Boeing, odpisując 6,1 mld USD na ewentualne roszczenia przedsiębiorstw, które zamówiły jego samoloty – kompanie leasingowe (40% zamówień) i linie lotnicze. Według wiarygodnych źródeł, amerykański koncern rozpoczął już spłacanie roszczeń.

Timaero Ireland to spółka zależna rosyjskiego państwowego VEB Leasing. Już wcześniej inna rosyjska kompania leasingowa – Avia Capital Services pozwała Boeinga za naruszenie umowy. Rosjanie w 2013 zamówili 35 samolotów 737 MAX, które nie zostały dostarczone. Co ciekawe, w październiku 2019 wycofali pozew, po tym jak strony doszły do porozumienia. Nie ujawniono, na czym ono polegało. Zamówienie Avia Capital zniknęło jednak z katalogu Boeinga.

Jeszcze w grudniu 2018 Boeing z montowni w Renton w stanie Waszyngton dostarczył 69 samolotów modelu 737 MAX, co było jednorazowym rekordem. Wówczas plan przewidywał dostawy na poziomie 52 maszyn miesięcznie, z możliwością zwiększenia ich liczby do 57, o ile uda się pokonać problemy z łańcuchem dostaw, dotyczące szczególnie silników. Po uziemieniu już dostarczonych samolotów, Boeing ograniczył produkcję o 20%, by teraz przerwać ją całkowicie. Dla wielu kooperantów oznacza to poważne kłopoty, a nawet widmo bankructwa... / Zdjęcie: Boeing

W związku z przedłużającym się uziemieniem samolotów modelu 737 MAX Boeing zdecydował właśnie o zawieszeniu ich produkcji od stycznia 2020. Wcześniej American Airlines poinformowały, że ich maszyny tego typu nie wrócą do latania wcześniej niż w kwietniu 2020. Oznacza to, że uziemienie amerykańskich samolotów na pewno potrwa ponad rok. Ewentualny powrót do normalnej eksploatacji nie będzie zależny jedynie od FAA, ale także nadzorów innych państw, które mogą znacznie opóźnić proces certyfikacji zmodyfikowanych 737 MAX.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.