Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Czarny Orzeł z Indonezji

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 03 stycznia 2020

W zakładach PT Dirgantara Indonesia (PTDI) w Bandung 30 grudnia 2019 zaprezentowano pierwszy prototyp bezzałogowego statku latającego Elang Hitam (Czarny Orzeł), operującego na średniej wysokości, o dużej długotrwałości lotu (ang. MALE). Został on zaprojektowany w celu spełnienia wymagań Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara (TNI-AU, wojsk lotniczych Indonezji).

Elang Hitam jest bardzo podobny do chińskiego CASC CH-4, który jest już używany przez TNI-AU / Zdjęcie: PTDI

Bezzałogowiec ma klasyczną konfigurację aerodynamiczną dolnopłata z usterzeniem motylkowym, śmigłem pchającym napędzanym silnikiem Rotax i i podwoziem trójkołowym. Jego rozpiętość wynosi 16 m, a długość – 8,65 m. Maksymalna masa startowa Czarnego Orła wynosi 1300 kg, a udźwig obliczeniowy to 300 kg wyposażenia (radiolokator, głowice optoelektroniczne, itp.)  i/lub uzbrojenia. W zbiornikach mieści się 420 l paliwa.

Elang Hitam będzie mógł wylądować na pasie o długości 700 m lub wystartować z pasa długości 500 m. Jego maksymalna długotrwałość lotu wynosić ma 30 godzin, wysokość lotu – 7200 m, a prędkość przelotowa – 235 km/h.

Prace nad Czarnym Orłem prowadzone są od 2105. W projekcie udział biorą Badan Pengkajian dan Penerapan Teknologi (BPPT, Agencja ds. Oceny i Zastosowania Technologii), ministerstwo obrony, TNI-AU, Bandung Institute of Technology, PTDI i PT Len Industri. W ramach projektu skonstruowano m.in. przyrządy montażowe i opanowano produkcję części kompozytowych w autoklawie.

Według indonezyjskich mediów Dżakarta woli rozwijać własny bsl, aby stworzyć bazę technologiczną, ponieważ zagraniczni producenci statków powietrznych tego typu nie przekażą kluczowych technologii za darmo. Dostawcą układu sterowania lotem jest spółka z Hiszpanii. Docelowo ma dostarczać go PT Len Industri. Bsl ma też układ łączności satelitarnej.

Pierwszy lot Elang Hitam planowany jest w 2020. Do prób w locie użyte zostaną 2 (według innych źródeł 4) prototypy. Producent zamierza uzyskać Certyfikat Typu rodzimego Centrum Wykonalności Ministerstwa Obrony w 2021, a wojskowy Certyfikat Typu, uprawniający do przenoszenia uzbrojenia, do 2023. Rozpoczęcie produkcji seryjnej planowane jest w 2024.

Czarny Orzeł ma być również używany do wspierania agencji rządowych w misjach badania i gaszenia pożarów lasów, monitorując stan torfowisk przy pomocy radaru z syntetyczną aperturą, który może wykrywać zawartość wody na głębokości 30 cm pod powierzchnią ziemi. Jeżeli ziemia stanie się zbyt sucha, można będzie ją nawodnić, zapobiegając powstaniu źródeł pożaru.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.