Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Automatyczny start A350

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 17 stycznia 2020

Personel Airbusa przeprowadził na lotnisku w Tuluzie-Blagnac pierwsze całkowicie automatyczne starty samolotu A350-1000 z wykorzystaniem systemu rozpoznania obrazu. Załoga, składająca się z dwóch pilotów i trzech inżynierów prób w locie, sprawdzała działanie innowacyjnego systemu 18 grudnia ub. r., wykonując 8 startów w trakcie trwającego 4,5 h zadania.

Widok kabiny załogi i A350 ATTOL podczas automatycznego startu / Zdjęcie: Airbus

Podczas prób samolot zachowywał się zgodnie z oczekiwaniami. Po wykołowaniu na drogę startową, czekając na zgodę na start, włączyliśmy autopilota. Przestawiliśmy przepustnicę w położenie do startu i obserwowaliśmy reakcję samolotu. Zaczął kołować i przyspieszać automatycznie, trzymając się linii środkowej drogi startowej, z prędkością zadaną w systemie. Dziób samolotu zaczął się unosić, co pozwoliło nabrać właściwą dla startu wartość kąta natarcia. Kilka sekund później byliśmy w powietrzu – opowiada pilot doświadczalny Airbusa, kapitan Yann Beaufils.

Zamiast polegać na systemie lądowania według wskazań przyrządów (ILS), czyli technologii naziemnej od lat wykorzystywanej na lotniskach obsługujących samoloty pasażerskie, załoga A350-1000 podczas automatycznych startów korzystała z systemu rozpoznawania obrazu, zainstalowanego w samolocie.

Potwierdzenie zdolności do autonomicznego startu to kamień milowy w projekcie Airbusa ATTOL (Autonomous Taxi, Take-Off & Landing – Autonomiczne Kołowanie, Start i Lądowanie), zainicjowanego w czerwcu 2018. ATTOL jest jednym z latających demonstratorów technologii, testowanych przez Airbusa w celu zrozumienia wyzwań wiążących się z automatyzacją statków powietrznych. Kolejnymi etapami projektu będą próby autonomicznego kołowania oraz lądowania, przeprowadzone do połowy br.

Airbus nie eksperymentuje z automatyzacją statków powietrznych jako celem samym w sobie, lecz bada technologie autonomiczne równolegle z innowacjami w takich obszarach jak inżynieria materiałowa, napęd elektryczny i urządzenia łączności. W ten sposób jest w stanie ocenić możliwość ich wykorzystania w działaniach na rzecz rozwiązania kluczowych problemów, którym lotnictwo będzie musiało stawić czoła w najbliższej przyszłości, w tym w dziedzinach zarządzania ruchem lotniczym, niwelowania niedostatku pilotów i usprawniania operacji lotniczych. Jednocześnie Airbus wykorzystuje te możliwości, aby jeszcze bardziej poprawić bezpieczeństwo lotów, zapewniając utrzymanie już osiągniętego, bezprecedensowego jego poziomu.

Zastosowanie technologii autonomicznych, mające na celu poprawę efektywności operacji lotniczych oraz osiągów samolotów, nie oznacza pozbawienia pracy pilotów. Technologie autonomiczne mają być bowiem wsparciem w ich pracy, pozwalając mniej zajmować się sterowaniem samolotem, a bardziej skupiać się na podejmowaniu ważnych decyzji i zarządzaniu lotem.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.