Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dassault Mystere IV w MLP

Lotnictwo wojskowe, Historia, Przemysł lotniczy, 31 stycznia 2020

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciło się o nowy eksponat – francuski myśliwsko-bombowy samolot odrzutowy Dassault MD 454 Mystere IVA.Trafił on do Muzeum na podstawie umowy depozytowej z amerykańskim Narodowym Muzeum US Air Force. Samolot, po złożeniu, zostanie udostępniony zwiedzającym, jako część wystawy poświęconej lotnictwu bojowemu lat 50. i 60. XX wieku.

Francuski odrzutowiec jest ciekawym i rzadko spotykanym w naszej części Europy eksponatem. Powstał w latach 1950. jako realizacja rozwojowej polityki budowy myśliwców Marcela Dassault, wówczas jednego z pionierów kształtowania pierwszej generacji samolotów bojowych o napędzie odrzutowym.

Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Mystere (po francusku – tajemnica) to następca pierwszej francuskiej konstrukcji tego typu – Ouragan’a. Zgodnie z dewizą Marcela Dassault,efektywność i prostota,projekt zakładał dostosowanie wymiarów kadłuba do parametrów dostępnych wówczas silników odrzutowych. W przypadku Ouragan’a był to Rolls-Royce Nene, natomiast Mystere został oblatany z silnikiem Rolls-Royce Tay 250. Ten ostatni pozwolił na przekroczenie maszynie bariery dźwięku w 1952.

MystereIVA został wyposażony w silnik Hispano-Suiza Verdon 350, będący odmianą modelu Rolls-Royce Tay. Dodatkowo przekonstruowano skos skrzydeł (przy okazji zmieniając ich profil), co pozwoliło na osiągnięcie prędkości Ma1,2. Uzbrojenie stanowiły dwa działka rewolwerowe DEFA kal. 30 mm.

Najbardziej efektywnym użytkownikiem bojowym myśliwców Dassault Mystere IVA, prócz Francji, było lotnictwo izraelskie. Samoloty te służyły również w wojskach lotniczych Indii.

Egzemplarz o numerze seryjnym 146 został oblatany w 17 lutego 1956. Służył we francuskich wojskach lotniczych (Armee de l’Air). Był wykorzystywany podczas operacji bojowych w Algierii. Po spisaniu ze służby został przebazowany do bazy RAF w Sculthorpe (Wielka Brytania) w maju 1978. W czasie służby spędził w powietrzu 4255 godzin. Obecnie stanowi własność National Museum of the USAF. Od maja 1982 do stycznia 2020 był eksponowany w North East Land Sea and Air Museum, nieopodal Newcastle.

Napęd – turboodrzutowy silnik Hispano-Suiza Verdon 350 o ciągu 34,4 kN. Wymiary: rozpiętość – 11,12 m, długość – 12,89 m, wysokość – 4,46 m, powierzchnia nośna – 32,00 m², masa własna – 5870 kg, masa startowa – 10200 kg. Osiągi: prędkość maks. – 1120 km/h, prędkość wznoszenia – 45 m/s, pułap – 15 000 m, zasięg – 1310 km. Uzbrojenie: 2 × działko DEFA kal. 30 mm, do 900 kg uzbrojenia podwieszanego na 2 węzłach.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.