Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe skrzydła do T-38 z IAI

Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 02 lutego 2020

Departament Obrony USA poinformował, że wybrał Israel Aerospace Industries (IAI) jako dostawcę skrzydeł do używanych przez US Air Force odrzutowych samolotów szkolnych T-38 Talon. IAI wygrał z trzema innymi oferentami. Skrzydła będą zmodernizowane (metodą inżynierii wstecznej, obejmującej m.in. ucyfrowienie projektu) w stosunku do standardowych, stosowanych dotąd w T-38.

Kontrakt na dostawę zamówionych skrzydeł (nie podano jak wielu) jest wart potencjalnie 241 mln USD (pierwsza partia ma kosztować 34,4 mln USD). Realizacja dostaw ma potrwać do stycznia 2033. Skrzydła będą produkowane w Lod w Izraelu.


Nowe skrzydła do samolotu szkolnego T-38 wyprodukowane przez IAI/Lahav w 2015 / Zdjęcie: IAI

IAI poinformował przy okazji, że dostarcza skrzydła do T-38 od 2011. Produkuje także skrzydła do samolotów wielozadaniowych F-16 (w tym tych dostarczonych przez USA do Polski) i F-35.

Prace nad modernizacją skrzydeł do F-38 IAI prowadzi od 2015. Ich wymianę ma realizować Northrop Grumman. W kwietniu 2019 amerykański koncern uzyskał w związku z tym kontrakt wart 22 mln USD.

Dwusilnikowe samoloty szkolne Northrop Gruman T-38 są wykorzystywane głównie przez Air Education and Training Command do szkolenia pilotów w szkołach lotniczych. Latają nimi także bardziej zaawansowani piloci z innych struktur US Air Force. Na T-38, od 1961, gdy samoloty tego typu weszły do służby, szkoliło się ponad 72 tys. pilotów USAF.

Obecnie lata jeszcze ok. 500 T-38 w USAF i NASA. Analitycy od wielu lat krytykują przedłużanie eksploatacji samolotów tego typu, jako bardzo drogich w użyciu, m.in. ze względu na dwa paliwożerne silniki. Lobby wspierające staus quo jest jednak bardzo silne i nie dopuszcza do zakupu nowoczesnych samolotów w miejsce T-38.

 

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.