Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy haubic K9 Vidar w Norwegii

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 04 lutego 2020

Na poligonie Rena w Norwegii trwają testy dostarczonych niedawno haubic samobieżnych Hanwa Land Systems K9 Vidar (Versatile Indirect Artillery) 155/L52. Dotyczą one głównie zweryfikowania współpracy z narodowym systemem kierowania ogniem ODIN II FCS (Fire Control System) i zachowania w niskiej temperaturze i na zaśnieżonych drogach, typowych dla Norwegii. Sprawdzana jest także kompatybilność haubic z norweską amunicją produkowaną przez Nammo, m.in. NM28 (licencyjna wersja amerykańskiej M107 HE). 28 stycznia 2020 strzelania na odległość 11 km mogli obserwować także dziennikarze.

Testy haubic samobieżnych Hanwa Land Systems K9 Vidar 155/L52 na poligonie Rena w Norwegii / Zdjęcia: via Forsvarets forum

W czasie testów norwescy artylerzyści sprawdzili możliwość strzelania według płaskiej trajektorii przy użyciu maksymalnego ładunku miotającego, czyli sześciu modułów DM-72, które przyspieszają pocisk do 950 m/s. Na poligonie Rassegalvarre na północy kraju sprawdzono zaś możliwość strzelania na dystansie 40 km zarówno z amunicją NM28, jak i nową HE ER 155 mm z gazogeneratorem. Badano nie tylko zasięg, ale i dokładność trafień.

Strzelano też 3-nabojowymi seriami. Najkrótsza z nich trwała poniżej 15 s (rekord oryginalnej K9 to 10,8 s). Badania pokazały, że średnia początkowa szybkostrzelność wynosi 10 pocisków na minutę (według producenta sięga 12), a następnie spada do 6-8, zaś przy ciągłym strzelaniu przez godzinę, nawet do 2-3 na minutę. Strzelania udowodniły znakomite tłumienie drgań wewnątrz kabiny. Odrzut jest tak dobrze pochłaniany, że załoga praktycznie go nie odczuwa.

Ciężar bojowy norweskiej haubicy K9 Vidar wynosi 48 t, o tonę więcej niż południowokoreańskiego oryginału. Wynika to umieszczenia w pojeździe dodatkowego wyposażenia i jednego członka załogi więcej. W norweskiej wersji żołnierzy jest pięciu. Zmniejszono natomiast ilość amunicji – z 46 do 44 pocisków.

Norwegia w grudniu 2017 zamówiła 24 haubice K9 Vidar. Uzupełnia je 6 pojazdów zaopatrzeniowych K10, które mogą przewozić po 104 pociski i 504 ładunki miotające. Wszystkie systemy mają zostać dostarczone i wejść do linii na początku 2022.

Haubice K9 Vidar mają zastąpić przestarzałe amerykańskie M109A3GNM, kupione jako używane od Bundeswehry i wielokrotnie modernizowane. W przetargu wygrały z francuskimi Nexter CAESAR, niemieckimi Panzerhaubitze 2000 (PzH-2000) i szwajcarskimi zmodernizowanymi RUAG M109 Krait.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.