Podczas Singapore Airshow Airbus ujawnił prowadzenie testów modelu samolotu pasażerskiego zbudowanego w układzie latającego płata (nazywanego też skrzydłem rozmytym). Jest on od czerwca ubiegłego roku badany w nieujawnionym miejscu w środkowej Francji. Projektowi nadano kryptonim MAVERIC (Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls). Prace nad nim trwają od 2017. Testy modelu mają potrwać do połowy 2020.
Badany model ma długość 2,0 m, a rozpiętość 3,2 m, zaś jego powierzchnia nośna wynosi 2,25 m2. Model odwzorowuje samolot, w którym pasażerowie rozmieszczeni są w pogrubionej centralnej części płata. Takie maszyny mogłyby pojawić się w liniach lotniczych nie wcześniej niż w latach 2030. Początkowo zapewne jako samoloty transportu regionalnego.
Latający, zintegrowany płat ma lepsze charakterystyki aerodynamiczne niż samoloty w układzie klasycznym, z cylindrycznym kadłubem i oddzielnym usterzeniem. Szacunkowo napęd zintegrowanego płata może w związku z tym zużywać nawet o 20% mniej paliwa. Sam samolot jest jednak trudniejszy do ustatecznienia i sterowania. Ten problem w ostatnich latach dość łatwo rozwiązać wobec rozwoju technologii cyfrowych.
W nietypowej konstrukcji problemy sprawiają nie tylko rozwiązania techniczne, ale i doznania pasażerów. Trudno im bowiem zapewnić choćby dostęp do okien podobny, jak w rozwiązaniu klasycznym. Okna można zastąpić ekranami telewizyjnymi, ale taki kontakt z otoczeniem nie wszystkim musi odpowiadać. Nie jest też jasne, jak przeciążenia związane z manewrami samolotu będą znosić pasażerowie siedzący daleko od jego płaszczyzny symetrii.