Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Airbus testuje model MAVERIC

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 11 lutego 2020

Podczas Singapore Airshow Airbus ujawnił prowadzenie testów modelu samolotu pasażerskiego zbudowanego w układzie latającego płata (nazywanego też skrzydłem rozmytym). Jest on od czerwca ubiegłego roku badany w nieujawnionym miejscu w środkowej Francji. Projektowi nadano kryptonim MAVERIC (Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls). Prace nad nim trwają od 2017. Testy modelu mają potrwać do połowy 2020.

Model samolotu pasażerskiego przyszłości Airbusa – MAVERIC przed rozpoczęciem testów / Zdjęcie: Airbus

Badany model ma długość 2,0 m, a rozpiętość 3,2 m, zaś jego powierzchnia nośna wynosi 2,25 m2. Model odwzorowuje samolot, w którym pasażerowie rozmieszczeni są w pogrubionej centralnej części płata. Takie maszyny mogłyby pojawić się w liniach lotniczych nie wcześniej niż w latach 2030. Początkowo zapewne jako samoloty transportu regionalnego.

Model Airbusa MAVERIC startuje do lotu testowego. Testy mają potrwać jeszcze kilka miesięcy / Zdjęcie: Airbus

Latający, zintegrowany płat ma lepsze charakterystyki aerodynamiczne niż samoloty w układzie klasycznym, z cylindrycznym kadłubem i oddzielnym usterzeniem. Szacunkowo napęd zintegrowanego płata może w związku z tym zużywać nawet o 20% mniej paliwa. Sam samolot jest jednak trudniejszy do ustatecznienia i sterowania. Ten problem w ostatnich latach dość łatwo rozwiązać wobec rozwoju technologii cyfrowych.

Wizja wnętrza nowego samolotu Airbusa. Samolot nie ma okien, co nie wszystkim musi odpowiadać / Zdjęcie: Airbus

W nietypowej konstrukcji problemy sprawiają nie tylko rozwiązania techniczne, ale i doznania pasażerów. Trudno im bowiem zapewnić choćby dostęp do okien podobny, jak w rozwiązaniu klasycznym. Okna można zastąpić ekranami telewizyjnymi, ale taki kontakt z otoczeniem nie wszystkim musi odpowiadać. Nie jest też jasne, jak przeciążenia związane z manewrami samolotu będą znosić pasażerowie siedzący daleko od jego płaszczyzny symetrii.


Drukuj Góra