Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Airbus testuje model MAVERIC

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 11 lutego 2020

Podczas Singapore Airshow Airbus ujawnił prowadzenie testów modelu samolotu pasażerskiego zbudowanego w układzie latającego płata (nazywanego też skrzydłem rozmytym). Jest on od czerwca ubiegłego roku badany w nieujawnionym miejscu w środkowej Francji. Projektowi nadano kryptonim MAVERIC (Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls). Prace nad nim trwają od 2017. Testy modelu mają potrwać do połowy 2020.

Model samolotu pasażerskiego przyszłości Airbusa – MAVERIC przed rozpoczęciem testów / Zdjęcie: Airbus

Badany model ma długość 2,0 m, a rozpiętość 3,2 m, zaś jego powierzchnia nośna wynosi 2,25 m2. Model odwzorowuje samolot, w którym pasażerowie rozmieszczeni są w pogrubionej centralnej części płata. Takie maszyny mogłyby pojawić się w liniach lotniczych nie wcześniej niż w latach 2030. Początkowo zapewne jako samoloty transportu regionalnego.

Model Airbusa MAVERIC startuje do lotu testowego. Testy mają potrwać jeszcze kilka miesięcy / Zdjęcie: Airbus

Latający, zintegrowany płat ma lepsze charakterystyki aerodynamiczne niż samoloty w układzie klasycznym, z cylindrycznym kadłubem i oddzielnym usterzeniem. Szacunkowo napęd zintegrowanego płata może w związku z tym zużywać nawet o 20% mniej paliwa. Sam samolot jest jednak trudniejszy do ustatecznienia i sterowania. Ten problem w ostatnich latach dość łatwo rozwiązać wobec rozwoju technologii cyfrowych.

Wizja wnętrza nowego samolotu Airbusa. Samolot nie ma okien, co nie wszystkim musi odpowiadać / Zdjęcie: Airbus

W nietypowej konstrukcji problemy sprawiają nie tylko rozwiązania techniczne, ale i doznania pasażerów. Trudno im bowiem zapewnić choćby dostęp do okien podobny, jak w rozwiązaniu klasycznym. Okna można zastąpić ekranami telewizyjnymi, ale taki kontakt z otoczeniem nie wszystkim musi odpowiadać. Nie jest też jasne, jak przeciążenia związane z manewrami samolotu będą znosić pasażerowie siedzący daleko od jego płaszczyzny symetrii.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.