Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bell ujawnia EDAT

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 25 lutego 2020

Koncern Bell ujawnił eksperymentalny śmigłowiec model 429 z nowym zespołem śmigła sterującego (ang. Electrically Distributed Anti-Torque). Składa się on z 4 otunelowanych czterołopatowych wirników, napędzanych oddzielnymi silnikami elektrycznymi, podobnych do opatentowanego przez Francuzów rozwiązania o nazwie fenestron. Zadaniem EDAT jest, podobnie jak klasycznego śmigła sterującego, równoważenie momentu reakcyjnego powstającego przy napędzaniu łopat wirnika nośnego i sterowanie kierunkowe.

Bell 429 z EDAT podczas jednego z lotów próbnych / Zdjęcie: Bell  

Według informacji amerykańskiego przedsiębiorstwa wiropłat z zabudowanym EDAT został oblatany w maju 2019, w zakładach w kanadyjskim Mirabel i dotychczas wylatał 25 godzin.

Jak twierdzą inżynierowie Bella, EDAT jest rozwiązaniem bezpiecznym dla osób postronnych, ponieważ wirniki przestają się obracać, gdy śmigłowiec znajdzie się na ziemi. Co szczególnie ważne – nawet w przypadku awarii 3 z 4 wirników EDAT jest w stanie zapewnić skuteczne sterowanie wiropłatem. Ponadto w porównaniu z klasycznym śmigłem sterującym kosztuje mniej, ma mniej elementów mechanicznych i jest znacznie cichszy, a co najważniejsze – zapewnia zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska naturalnego.

 

Do kolejnych zalet EDAT należy zaliczyć większą sprawność i możliwość bardziej precyzyjnego sterowania silnikami elektrycznymi. Dzięki EDAT zmniejsza się także masa własna śmigłowca, ponieważ wyeliminowane zostają: wał napędowy, przekładnia pośrednia, głowica i łopaty śmigła sterującego. Wyeliminowano też mechaniczne elementy układu sterowania kierunkowego – pedały są sprzęgnięte z silnikami EDAT za pomocą układu fly-by-wire. Nowe śmigło sterujące ma być również łatwiejsze w obsłudze i tańsze w eksploatacji.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.