Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

FAA ukarała Boeinga

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Wypadki, 07 marca 2020

Amerykańska Federalna Administracja Lotnicza (FAA) poinformowała wczoraj o ukaraniu Boeinga grzywną w wysokości 19,68 mln USD. Została ona nałożona za naruszenie przepisów bezpieczeństwa. Agencja ustaliła bowiem, że koncern zainstalował w prawie 800 samolotach, w tym 618 modelu 737 NG i 173 modelu 737 MAX, nieprzetestowane urządzenia Rockwell Collinsa.

Rockwell Collins w 2018 zaoferował Boeingowi rozwinięty Enhanced Flight Vision System (EFVS) i Dual Head-up Guidance System (HGS-6000) jako opcję wyposażenia kabiny modelu 737 MAX. Korzystając z wielu kamer podczerwieni i światła widzialnego na zewnątrz samolotu, EFVS może wyświetlać w słabych warunkach widoczności na wyświetlaczach head-up obraz lepszy niż obserwuje ludzkie oko, pozwalając obu członkom załogi na bezpieczniejsze korzystanie z drogi startowej przy złej pogodzie / Zdjęcie: Rockwell Collins

Chodzi o Head-Up Guidance System (HGS) Rockwell Collinsa. Urządzenia te były montowane w samolotach Boeinga od czerwca 2015 do kwietnia 2019. Systemy zawierały czujniki, które nie zostały przetestowane ani zatwierdzone przed instalacją. Rockwell Collins przeprowadził niezbędne testy i analizy ryzyka dopiero znacznie później.

Decyzja FAA została ogłoszona kilka godzin po tym, gdy House Transportation Committee (HTC) oskarżył zarówno Boeinga, jak i FAA o niezapewnienie bezpieczeństwa samolotom 737 MAX. Dwa z nich rozbiły się w 2018 i 2019. W katastrofach zginęło 346 osób, a wszystkie Boeingi 737 MAX zostały uziemione i nie latają już od blisko roku. Od początku 2020 nie są zaś produkowane.

Raport HTC zarzuca Boeingowi ukrywanie ważnych informacji dotyczących bezpieczeństwa przed FAA, opinią publiczną i klientami koncernu. Oskarża również FAA o uleganie wpływom Boeinga i pomijanie obaw własnych ekspertów dotyczących bezpieczeństwa konstrukcji koncernu. Komisja zapowiedziała kontynuowanie dochodzenia.

W związku z sytuacją wokół Boeinga 737 MAX, nowy prezes koncernu, David L. Calhoun w wywiadzie dla New York Timesa ostro skrytykował swego poprzednika, Dennisa Muilenburga. Ocenił, że Boeing pod jego kierunkiem znacznie zwiększył produkcję, zanim gotowy był łańcuch dostaw. Po katastrofach Muilenburg przedstawiał zaś nadmiernie optymistyczne prognozy na temat powrotu 737 MAX do lotów. Co ciekawe, następnego dnia w e-mailach do pracowników Boeinga, Calhoun przepraszał za swą wypowiedź. Złamał nią bowiem obietnicę złożoną Muilenburgowi, publicznego niekrytykowania jego wcześniejszych działań.

Wczorajsza decyzja FAA może zostać zaskarżona przez Boeinga. Koncern ma na to 30 dni.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.