Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Koniec produkcji pasażerskich 737NG

Lotnictwo cywilne, Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 15 kwietnia 2020

Tygodnik Flight poinformował, że Boeing 5 stycznia br. dostarczył ostatnie samoloty pasażerskie rodziny 737 Next Generation. Para 737-800 trafiła do China Eastern Airlines. Natomiast ostatnim wyprodukowanym 737NG był 737-800, przekazany KLM w grudniu 2019.

Koncern z Seattle wyprodukował 6767 pasażerskich 737NG i 149 BBJ. Na zdjęciu widoczne są trzy 737-900ER w barwach linii Lion Air / Zdjęcie: Boeing

Rodzina 737NG obejmuje 4 modele, opracowane jako wersje rozwojowe 737-300/-400/-500, z rozwiązaniami zapożyczonymi z Boeinga 777. W ich konstrukcji w większym stopniu zastosowano materiały kompozytowe i zabudowano najnowocześniejszą awionikę.

Na zamówienie linii Southwest, w 1993 Boeing opracował samolot oznaczony wstępnie B737-300X, który ostatecznie nazwano 737-700. Prototyp 737-700 wzbił się w powietrze 9 lutego 1997. Samolot miał nowe skrzydło, o powierzchni nośnej zwiększonej do 125 m2, co wraz z zastosowaniem silników CFM56-7 (rozwijających ciąg o 10% większy od CFM56-3C stosowanych w B 737-300) zaowocowało polepszeniem osiągów. Najlepszym na to dowodem było osiągnięcie podczas prób w locie drugiego prototypu wysokości 12 500 m. Pierwsze seryjne egzemplarze 737-700 otrzymały, w grudniu 1997, linie Southwest.

Drugi z Next Generation – model 737-400X – przekształcił się w 737-800, którego prototyp oblatano 31 lipca 1997. W odróżnieniu od protoplasty może on pomieścić maksymalnie 189 pasażerów.

W oparciu o nowe skrzydło skonstruowano również model 737-600 (oznaczony pierwotnie jako B 737-500X). Jego prototyp wzbił się w powietrze 22 stycznia 1998. Pierwszym odbiorcą 737-600 były linie SAS.

4 września 1998 oblatano samolot Boeing Business Jet, którego konstrukcja jest połączeniem kadłuba 737-700 ze skrzydłami i podwoziem modelu 737-800. Następnie opracowano 737-900, którego prototyp oblatano 3 sierpnia 2000. Na jego bazie powstał 737-900ER (wstępnie nazwany 737-900X), wprowadzony na rynek jako następca 757-200 i bezpośredni konkurent Airbusa A321. Pierwszy 737-900ER został zaprezentowany 8 sierpnia 2006. Pierwszym odbiorcą tego modelu były linie Lion Air.

Ogółem koncern z Seattle wyprodukował 6767 pasażerskich 737NG (69 737-600, 1128 737-700, 22 737-700C, 4991 737-800, 52 737-900 i 505 737-900ER, Enter Air powiększają flotę , 2020-03-30). Nadal produkowane są BBJ, których zmontowano 149. Oprócz tego wytworzono też 14 737-700W (AEW&C, Seul chce kolejne 737 AEW&C, 2016-10-10) i 129 737-800A (P-8 Poseidon, Uzbrojenie dla P-8I, 2020-04-14) – ich produkcja wciąż trwa.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.