Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

NASA wybiera dostawców lądownika

Astronautyka, Strategia i polityka, 03 maja 2020

30 kwietnia 2020 amerykańska NASA (National Aeronautics and Space Administration - Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej) ogłosiła przyznanie zamówień na opracowanie lądownika księżycowego w ramach programu Artemis, który już w 2024 ma umożliwić powrót ludzi na Księżyc. Artemis (Artemida) to w mitologii greckiej bliźniacza siostra boga Apollo i taka nazwa została wybrana, gdyż w pierwszej nowej załogowej misji na Księżycu ma wylądować także kobieta.

Lądownik księżycowy Blue Moon oferowany przez Blue Origin wraz dotychczasowymi potentatami na rynku usług kosmicznych: Lockheed Martinem i Northrop Grumannem. Blue Moon ma być wynoszony za pomocą rakiety nośnej New Glenn / Grafika: NASA

Kontrakty przyznano na 10-miesięczne prace badawczo-rozwojowe w ramach podprojektu Human Landing System następującym konsorcjum:

- National Team z wiodącą rolą Blue Origin oraz Lockheed Martinem, Northrop Grummanem i Draperem w roli podwykonawców – wartość zamówienia 579 mln USD;

- zespół Dynetics z Sierra Nevada Corporation w roli głównego partnera – wartość zamówienia 253 mln USD;

- SpaceX – wartość zamówienia 125 mln USD.

Lądownik Denetics wykorzystuje odrzucane zbiorniki na paliwo, co ma pozwolić na jego ponowne wykorzystanie. Na orbitę księżycową ma być wynoszony rakietą nośną Vulcan budowaną przez konsorcjum United Launch Alliance / Grafika: NASA

Zaskakujące jest odrzucenie oferty Boeinga, ale może to wynikać z utracenia przez NASA, ale i także przez Pentagon, zaufania do zdolności i możliwości tego koncernu. Boeing notuje wieloletnie opóźnienie i znaczne przekroczenie budżetu w programie budowy nowej rakiety nośnej SLS. W grudniu 2019 fiaskiem zakończyła się próba załogowej kapsuły, która chyba tylko dzięki dużemu szczęściu nie uległa zniszczeniu w trakcie lądowania, gdy jeden z jej trzech spadochronów się nie otworzył.

Lądownik oferowany przez SpaceX wykorzystuje moduł załogowy Starship wynoszony rakietą Super Heavy, które docelowo mają posłużyć do wysłania ludzi na Marsa. Zwracają uwagę znaczne rozmiary Starshipa / Grafika: NASA

Przyznanie zamówień aż trzem oferentom jest potwierdzeniem zmiany podejścia NASA do projektowania nowych pojazdów kosmicznych. Dzięki zwiększeniu konkurencji zmniejszają się koszty danych projektów oraz powstają bardziej zaawansowane konstrukcje. Jest to głównie zasługą tzw. efektu SpaceX, to jest przedsiębiorstwa, dzięki któremu w ostatnich latach znacząco spadły koszty wynoszenia ładunków na orbitę wokółziemską. 

Kolejną zmianą jest bardziej perspektywiczne spojrzenie na problematykę lotów na Księżyc poprzez preferowanie technologii, które umożliwią w następnym etapie eksplorację Księżyca dzięki wykorzystaniu pojazdów wielokrotnego użycia, a nie tylko jednorazowe loty tam i z powrotem, jak to było w trakcie programu Apollo (należy jednak pamiętać o ówczesnych uwarunkowaniach politycznych w postaci rzeczywistego wyścigu na Księżyc antagonistycznych mocarstw oraz ówczesnych możliwości technicznych).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.