Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

NASA wybiera dostawców lądownika

Astronautyka, Strategia i polityka, 03 maja 2020

30 kwietnia 2020 amerykańska NASA (National Aeronautics and Space Administration - Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej) ogłosiła przyznanie zamówień na opracowanie lądownika księżycowego w ramach programu Artemis, który już w 2024 ma umożliwić powrót ludzi na Księżyc. Artemis (Artemida) to w mitologii greckiej bliźniacza siostra boga Apollo i taka nazwa została wybrana, gdyż w pierwszej nowej załogowej misji na Księżycu ma wylądować także kobieta.

Lądownik księżycowy Blue Moon oferowany przez Blue Origin wraz dotychczasowymi potentatami na rynku usług kosmicznych: Lockheed Martinem i Northrop Grumannem. Blue Moon ma być wynoszony za pomocą rakiety nośnej New Glenn / Grafika: NASA

Kontrakty przyznano na 10-miesięczne prace badawczo-rozwojowe w ramach podprojektu Human Landing System następującym konsorcjum:

- National Team z wiodącą rolą Blue Origin oraz Lockheed Martinem, Northrop Grummanem i Draperem w roli podwykonawców – wartość zamówienia 579 mln USD;

- zespół Dynetics z Sierra Nevada Corporation w roli głównego partnera – wartość zamówienia 253 mln USD;

- SpaceX – wartość zamówienia 125 mln USD.

Lądownik Denetics wykorzystuje odrzucane zbiorniki na paliwo, co ma pozwolić na jego ponowne wykorzystanie. Na orbitę księżycową ma być wynoszony rakietą nośną Vulcan budowaną przez konsorcjum United Launch Alliance / Grafika: NASA

Zaskakujące jest odrzucenie oferty Boeinga, ale może to wynikać z utracenia przez NASA, ale i także przez Pentagon, zaufania do zdolności i możliwości tego koncernu. Boeing notuje wieloletnie opóźnienie i znaczne przekroczenie budżetu w programie budowy nowej rakiety nośnej SLS. W grudniu 2019 fiaskiem zakończyła się próba załogowej kapsuły, która chyba tylko dzięki dużemu szczęściu nie uległa zniszczeniu w trakcie lądowania, gdy jeden z jej trzech spadochronów się nie otworzył.

Lądownik oferowany przez SpaceX wykorzystuje moduł załogowy Starship wynoszony rakietą Super Heavy, które docelowo mają posłużyć do wysłania ludzi na Marsa. Zwracają uwagę znaczne rozmiary Starshipa / Grafika: NASA

Przyznanie zamówień aż trzem oferentom jest potwierdzeniem zmiany podejścia NASA do projektowania nowych pojazdów kosmicznych. Dzięki zwiększeniu konkurencji zmniejszają się koszty danych projektów oraz powstają bardziej zaawansowane konstrukcje. Jest to głównie zasługą tzw. efektu SpaceX, to jest przedsiębiorstwa, dzięki któremu w ostatnich latach znacząco spadły koszty wynoszenia ładunków na orbitę wokółziemską. 

Kolejną zmianą jest bardziej perspektywiczne spojrzenie na problematykę lotów na Księżyc poprzez preferowanie technologii, które umożliwią w następnym etapie eksplorację Księżyca dzięki wykorzystaniu pojazdów wielokrotnego użycia, a nie tylko jednorazowe loty tam i z powrotem, jak to było w trakcie programu Apollo (należy jednak pamiętać o ówczesnych uwarunkowaniach politycznych w postaci rzeczywistego wyścigu na Księżyc antagonistycznych mocarstw oraz ówczesnych możliwości technicznych).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.