Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Witjaź-D na dnie Rowu Mariańskiego

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 10 maja 2020

8 maja 2020 o 22:34 czasu moskiewskiego rosyjski autonomiczny podwodny pojazd bezzałogowy Witjaź-D zanurzył się na dno Rowu Mariańskiego. Pojazd operował z pokładu statku ratowniczego Floty Oceanu Spokojnego Fotij Kryłow. Podczas misji wykonał mapowanie i zapis wideo dna morskiego, badał też parametry środowiska morskiego. Zanurzył się na maksymalną głębokość 10 028 m. W rejonie dna operował ponad 3 godziny.

Wizja autonomicznego kompleksu Witjaź-D na dnie Rowu Mariańskiego / Zdjęcie: FPI

Misja miała też cel symboliczny. Witjaź-D operował bowiem na dnie Rowu Mariańskiego w przeddzień 75. rocznicy zwycięstwa ZSRS w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej (tak w FR nazywana jest II w. św.). Zainstalował tam specjalny proporzec.

Autonomiczny podwodny pojazd bezzałogowy Witjaź-D (D jak Demonstrator) został zaprojektowany przez Centralne biuro konstrukcyjne techniki morskiej Rubin. Prace rozpoczęto we wrześniu 2017. Program finansuje Fundusz badań perspektywicznych (FPI). Poza NKBMT Rubin uczestniczy w nim N-IIH Sztil, CNII RTK i IPMT DWO Rosyjskiej akademii nauk. Nazwa pojazdu nawiązuje do znanego statku naukowo-badawczego Witjaź, który przez prawie 20 lat był jednostką flagową floty ekspedycyjnej ZSRS.

Autonomiczny podwodny pojazd bezzałogowy Witjaź-D w czasie ekspedycji związanej z zanurzeniem na dno Rowu Mariańskiego / Zdjęcie: FPI

ANPA SGP Witjaź-D jest zbudowany z wykorzystaniem tytanu i plastików sferycznych. Napędzają go 4 elektryczne silniki marszowe i 10 silników manewrowych. Pojazd może samodzielnie unikać przeszkód z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji w układzie sterowania. Teoretycznie Witjaź-D może zanurzać się na głębokość 12 km.

Aparat jest wyposażony w echosondy, sprzęt do nawigacji i komunikacji sonarowej, sonary bocznego skanowania, kamery wideo i inny sprzęt badawczy. Osprzęt pokładowy pozwala na pobieranie próbek oraz pomiary parametrów hydrofizycznych środowiska morskiego. W skład kompleksu wchodzi stacja denna, sterowana w czasie rzeczywistym kanałem hydroakustycznym.

Pierwsze testy pojazdu Witjaź-D prowadzono w rejonie Kronsztadu w 2019. Później pojazd został przebazowany na statek Fotij Kryłow. Z jego wykorzystaniem testy kontynuowano na Morzu Japońskim.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.