8 maja 2020 o 22:34 czasu moskiewskiego rosyjski autonomiczny podwodny pojazd bezzałogowy Witjaź-D zanurzył się na dno Rowu Mariańskiego. Pojazd operował z pokładu statku ratowniczego Floty Oceanu Spokojnego Fotij Kryłow. Podczas misji wykonał mapowanie i zapis wideo dna morskiego, badał też parametry środowiska morskiego. Zanurzył się na maksymalną głębokość 10 028 m. W rejonie dna operował ponad 3 godziny.
Misja miała też cel symboliczny. Witjaź-D operował bowiem na dnie Rowu Mariańskiego w przeddzień 75. rocznicy zwycięstwa ZSRS w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej (tak w FR nazywana jest II w. św.). Zainstalował tam specjalny proporzec.
Autonomiczny podwodny pojazd bezzałogowy Witjaź-D (D jak Demonstrator) został zaprojektowany przez Centralne biuro konstrukcyjne techniki morskiej Rubin. Prace rozpoczęto we wrześniu 2017. Program finansuje Fundusz badań perspektywicznych (FPI). Poza NKBMT Rubin uczestniczy w nim N-IIH Sztil, CNII RTK i IPMT DWO Rosyjskiej akademii nauk. Nazwa pojazdu nawiązuje do znanego statku naukowo-badawczego Witjaź, który przez prawie 20 lat był jednostką flagową floty ekspedycyjnej ZSRS.
ANPA SGP Witjaź-D jest zbudowany z wykorzystaniem tytanu i plastików sferycznych. Napędzają go 4 elektryczne silniki marszowe i 10 silników manewrowych. Pojazd może samodzielnie unikać przeszkód z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji w układzie sterowania. Teoretycznie Witjaź-D może zanurzać się na głębokość 12 km.
Aparat jest wyposażony w echosondy, sprzęt do nawigacji i komunikacji sonarowej, sonary bocznego skanowania, kamery wideo i inny sprzęt badawczy. Osprzęt pokładowy pozwala na pobieranie próbek oraz pomiary parametrów hydrofizycznych środowiska morskiego. W skład kompleksu wchodzi stacja denna, sterowana w czasie rzeczywistym kanałem hydroakustycznym.
Pierwsze testy pojazdu Witjaź-D prowadzono w rejonie Kronsztadu w 2019. Później pojazd został przebazowany na statek Fotij Kryłow. Z jego wykorzystaniem testy kontynuowano na Morzu Japońskim.