Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Długi Marsz 5B w komplecie na Ziemi

Astronautyka, Strategia i polityka, 13 maja 2020

Amerykański 18 Space Control Squadron (18 SPCS), zajmujący się wykrywaniem, śledzeniem i identyfikacją sztucznych obiektów na orbicie wokółziemskiej, potwierdził wejście 11 maja 15:33 GMT w atmosferę na Oceanem Atlantyckim pozostałości pierwszego stopnia rakiety nośnej Długi Marsz 5B (Chang Zheng 5B, obiekt #45601, 2020-027C).


Start rakiety Długi Marsz 5B w dniu 5 maja 2020 / Zdjęcie: STR/AFP

Rakieta nośna Długi Marsz 5B (CZ-5B R/B) 5 maja 2020 wyniosła na orbitę wokółziemską prototypowy pojazd powrotny oraz prototypową powrotną kapsułę załogową, która ma służyć do transportu taikonautów do planowanej chińskiej stacji kosmicznej. Jako pierwszy, 6 maja na ziemię miał wrócił pojazd powrotny, ale w trakcie wejścia w atmosferę wystąpiła anomalia, a więc próba się nie udała. Pojazd miał wykorzystywać pneumatyczny kadłub nośny umożliwiający zwiększenie powierzchni oporowej pojazdu i tym samym zmniejszenie prędkości wejścia w atmosferę oraz zmniejszenie przeciążeń. Strona chińska nie ujawniła konstrukcji tego pojazdu, ale nie jest wykluczone wykorzystanie układu podobnego do zastosowanego w amerykańskim pojeździe powrotnym IRVE.

Chiński pojazd powrotny wykorzystujący pneumatycznie napełniany kadłub nośny do zmniejszania prędkości wejścia w atmosferę / Zdjęcie: CAST

Z kolei 8 maja lądowała kapsuła załogowa. Strona chińska informuje o pomyślnym lądowaniu. W trakcie wcześniejszych lotów załogowych Chińczycy wykorzystywali kapsuły załogowe wzorowane na rosyjskich kapsułach Sojuz. Charakteryzują się one specyficznym systemem lądowania, w którym kapsuła opada na jednej czaszy spadochronu i tuż na ziemią uruchamiany jest rakietowy system spowalniający przyziemienie, natomiast Amerykanie stosują wieloczaszowe systemy spadochronowe bez żadnych podsystemów spowalniających.

Powrót resztek rakiety nośnej Długi Marsz 5B ma swój dodatkowy ciężar gatunkowy, gdyż po wyniesieniu pojazdu powrotnego i kapsuły załogowej, na niskiej orbicie 260x160 km pozostał pierwszy stopień rakiety CZ-5B o masie ocenianej na aż 20 ton. Właśnie obiekt o tak dużej masie wszedł w atmosferę nad Oceanem Atlantyckim 11 maja. Ocenia się, że do wody mogły spaść odłamki o masie nawet od 100 do 300 kg. Pikanterii całej sprawie dodaje fakt tego, że przed wejściem w atmosferę tak duży obiekt kosmiczny przeleciał nad aglomeracją Nowego Jorku...


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.