Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kryl chroni żaglowce w Gdyni

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 05 lipca 2009

Gdynia po raz piąty gości (2-5 lipca) ponad 100 żaglowców i wiele jachtów w ramach Zlotu Żaglowców - The Tall Ships' Races'09. Po raz pierwszy w dziejach wielkiego zlotu port i marina jachtowa zabezpieczone są przed niepożądanym wtargnięciem jednostek pływających lub nurków.

Rozmieszczenie elementów systemu Kryl Mk.3 oraz konsol operatorskich w ramach Zlotu Żaglowców

Monitorowanie sytuacji jest możliwe dzięki zainstalowaniu w wejściach do basenów portowych elementów systemu ochrony krytycznej infrastruktury morskiej Kryl Mk3. Wersja przygotowana na zlot żaglowców przez OBR Centrum Techniki Morskiej nosi wyróżnik TSR09 i składa się z ponad 700 metrów bariery magnetycznej położonej na dnie trzech wejść do basenów portowych, trzech barier akustycznych, systemu weryfikacji wizualnej i rejestracji z wykorzystaniem kamery telewizyjnej, czterech roboczych stanowisk operatorskich oraz stanowiska kontrolnego w siedzibie CTM.

System wskazuje każde przekroczenie barier przez obiekty zarówno nawodne i podwodne, jak też... latające (oczywiście wystarczająco nisko - bariera magnetyczna notuje każdą zmianę pola magnetycznego w odległości 20-25 m od czujnika o amplitudzie 1/1.000.000 jednostki; takie wahania zanotowano podczas przelotu prawdopodobnie zaobrączkowanych gołębi!). Sytuacja naniesiona na cyfrową mapę morską wraz z danymi Systemu Automatycznej Identyfikacji (AIS - Automatic Identification System) oraz zgłoszeniami planowych ruchów statków i jednostek nadzorowanymi przez Kapitanat Portu Gdynia daje przejrzysty obraz sytuacji w kontrolowanych basenach. Każde nieautoryzowane wejście lub wyjście z portu jest rejestrowane i pozwala na wypracowanie pełnego obrazu sytuacji. Tym bardziej, że konsole robocze sytemu Kryl znajdują się w kluczowych komórkach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo lokalne.

Główne stanowisko znajduje się w Wydziale Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności, gdzie mieści się centrum dowodzenia i sztab służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Konsole tak samo funkcjonalne znajdują się w Kapitanacie Portu Gdynia, Urzędzie Morskim Gdynia, Morskim Ratowniczym Centrum Koordynacyjnym, a dodatkowe stanowisko w centralnym miejscu cumowania jednostek żaglowych z możliwością wzrokowej kontroli sytuacji na cyplu głównego mola w mieście w Basenie Prezydenta (basen nr 1). Każda konsola ma możliwość dowolnej konfiguracji stanowiska i ma wgląd we wszystkie poziomy funkcjonalne Kryla, łącznie z obrazem telewizyjnym i wykonaniem zdjęć dokumentujących przekroczenie bariery.

System ma charakter otwarty. Można włączyć do niego kolejne elementy sensorowe, jak też następnych użytkowników i programować dowolne środowiska pracy związane ze specyfiką zadania, oczekiwaniami klienta, charakterystyką prognozowanych zagrożeń i sposobów przeciwdziałania. Na schemacie widać, ze Kryl nie jest zintegrowany ze sferą przeciwdziałania - konsole nie znajdują się w Morskim Oddziale Straży Granicznej, wojewódzkim stanowisku dowodzenia policji, czy bezpośrednio w policyjnym pododdziale AT

Połączenia systemu zostały dokonane za pomocą szerokopasmowej sieci przewodowej, a część barier transmituje dane do przekaźników za pomocą kierunkowych łączy bezprzewodowych WiFi. Inżynierowie CTM zaprojektowali możliwość włączenia do systemu innych funkcji kontroli i powiadamiania. Można korzystać z bazy danych służb morskich i bezpieczeństwa, innych map, systemu kontroli ruchu statków VTS (Vessel Traffic Service), służb porządkowych i ochrony granicy, czy w końcu Marynarki Wojennej. Przewidziano możliwość zastosowania aktywnych sonarów, dodatkowych kamer nocnych, czujników i systemów obezwładniających w postaci działa akustycznego lub innych broni niezabijających.

Zastosowanie systemu podczas Zlotu Żaglowców w Gdyni to element testów w zastosowaniach cywilnych systemu przygotowywanego początkowo dla celów wojskowych. MW dysponuje jednym systemem Kryla w wersji Mk1 w postaci bariery akustycznej i magnetycznej do rozwinięcia na wejściu do części wojennej portu Gdynia. Zastosowanie bariery podczas regat jest też elementem przygotowań do prezentacji systemu w ramach międzynarodowych testów NATO i Unii Europejskiej. W tym roku odbędą się one w Belgii. Wcześniej CTM prezentował Kryla w wersji Mk1 i przejściowej Mk.2 w La Specji, Genui oraz Eckenforde. Z naszych informacji wynika, że jedynie polska bariera przeszła pomyślnie wszystkie próby sygnalizując naruszenie strefy. Kryl pozostawił w tyle światowe firmy, które przedstawiły do testów własne rozwiązania. Większość światowych rozwiązań skłania się ku zastosowaniu wyłącznie systemów hydroakustycznych w wykrywaniu penetracji podwodnej - jest to rozwiązanie podatne na zakłócenia, błędne sygnały, ale też świadomą pozorację i stosowanie pułapek. Dozór magnetyczny pozwala na wyeliminowanie tych niedoskonałości, a zastosowanie dodatkowych elementów hydroakustycznych jest elementem, który barierę pozwala nazwać inteligentną, gdyż po wykryciu przez czujniki magnetyczne Kryl może uruchomić algorytmy śledzenia zagrożenia przy pomocy na przykład aktywnych sonarów lub trakingu optycznego.

Na dnie wejść portowych postawiono ponad 40 czujników magnetycznych. Są one w dwóch wersjach. Starszej, cięższej i większej, która jednak zapewnia odporność na możliwe uszkodzenia mechaniczne po przejściu przez większe jednostki nawodne (o większym zanurzeniu). Jest więc stawiana w głównych wejściach dla dużych jednostek. Oraz czujniki w wersji całkowicie mobilnej, do stawiania których nie jest potrzebne zejście pod wodę nurka. Wersja mobilna umożliwia szybkie i sprawne postawienie bariery magnetycznej na granicy strefy nienaruszalnej wokół ważnych jednostek stojących przy nabrzeżach. Taką barierę może stawiać administracja morska, może ją też posiadać do swojej dyspozycji kapitan-dowódca kluczowej jednostki, na przykład okrętu / Zdjęcia: Janusz Walczak

Ocenia się, że obecnie około 5% wszystkich działań o charakterze terrorystycznym to ataki na infrastrukturę morską, porty, żeglugę i o charakterze terrorystyczno-przestępczym na styku ze środowiskiem morskim. Przede wszystkim dlatego, ze środowisko morskie stawia pewne wymagania technologiczne. Obecnie, gdy dostęp do nowoczesnych środków pływających, nurkowych i specjalnych umiejętności związanych ze środowiskiem morskim jest coraz łatwiejszy, liczba ataków z morza i na morzu zapewne wzrośnie. Takie sygnały służby wywiadowcze notowały już wcześniej, na szczęście udało się zapobiec wielu przygotowywanym atakom na etapie ich planowania. Jednak nadal efekty działań na morzu dla potencjalnych terrorystów są właściwie nieograniczone. Skutki wysadzenia średniego gazowca mogą być porównywalne z wybuchem niewielkiego ładunku jądrowego, tylko bez skażenia radioaktywnego, a dostępność do środków pozwalających wykonać atak na statek jest niewspółmiernie mała w porównaniu z dostępem do ładunków rozszczepialnych.

Organizacje międzynarodowe już teraz wskazują na miękkie podbrzusze światowej infrastruktury w postaci transportu morskiego i obsługi statków. Stąd Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) czy też Unia Europejska wydają odpowiednie dokumenty obligujące do ochrony krytycznej infrastruktury morskiej i portowej. Można spodziewać się, że wkrótce nakaz ochrony statków czy portów będzie obligatoryjny, a urządzenia do realizacji dyrektyw poszukiwane.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.