Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Szturmowik na Via Baltica

Historia, Lotnictwo wojskowe, 26 maja 2020

Pochodzące z czasów II wojny światowej części radzieckiego samolotu szturmowego Ił-2m3 Szturmowik, odkopane przez drogowców 20 maja 2020 na terenie budowy trasy Via Baltica w Słobódce koło Szypliszek (drogi ekspresowej S61 na odcinku Suwałki – Budzisko), zostały przekazane do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.

Części samolotu Ił-2m3 odkopane przez drogowców na terenie budowy trasy Via Baltica / Zdjęcia: Muzeum Sił Powietrznych

Z wywiadu przeprowadzonego z mieszkańcami okolicy wynika,  iż odnaleziony samolot został zestrzelony przez Niemców w 1944 roku. Załoga wylądowała ze spadochronami, ukryła się na polu i następnie dołączyła do nadchodzących oddziałów Armii Czerwonej. Większość kadłuba samolotu została rozebrana przez mieszkańców. Pozostałości  stopniowo zapadały się w bagnie.

Wśród odnalezionych elementów Iła-2m3 są m.in. silnik Mikulin AM-38F z tabliczką znamionową,  piasta śmigła, radiostacja, płyty pancerne, resztki chłodnicy i nadajnik stacji radiowej RSI-3 (nadajnik RSI-3, odbiornik RSI-4) przeznaczonej  do dwukierunkowej łączności z ziemią i między samolotami.

Silnik i wydobyte obiekty zachowane są w dobrym stanie, ponieważ zalegały 6 m pod ziemią w warunkach beztlenowych. Niestety, pozostałych mniejszych elementów samolotu nie udało się uratować ze względu na bardzo grząski i niestabilny grunt w miejscu budowy drogi.

Obecny na miejscu Konserwator Zabytków uznał znalezisko za wojenne, a nie za odkrycie archeologiczne,  w związku z tym roboty budowlane nie zostały wstrzymane. Prace wokół trwają nadal w obecności nadzoru archeologicznego. Znalezione podczas prac działko lotnicze WJa-23 zostało zabezpieczone przez Patrol Saperski z Giżycka.

W pracach terenowych na miejscu odkrycia znaleziska uczestniczyli przedstawiciele Muzeum Sił Powietrznych. W uzgodnieniu z Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych do pomocy w zabezpieczeniu miejsca znaleziska oraz załadunku i transpocie obiektów do Dęblina skierowano żołnierzy z 14. Pułku Przeciwpancernego w Suwałkach.

 Po wykonaniu protokołu oględzin szczątków samolotu, z uwzględnieniem wskazań Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków dotyczących postępowania ze znaleziskiem, Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie zwróciło się z wnioskiem do kierownika Delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Suwałkach o przekazanie elementów radzieckiego samolotu Ił-2m3. Wniosek został pozytywnie rozpatrzony. Obecnie trwa transport elementów do Dęblina. Po oględzinach i sporządzeniu planu konserwatorskiego, obiekty zostaną poddane procesowi konserwacji. Będzie to trzeci egzemplarz radzieckiego szturmowca, jaki znajdzie się w zbiorach polskich muzeów i drugi z czasów II wojny światowej.

Na podstawie informacji Muzeum Sił Powietrznych




Galeria



Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.