Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Albatros D.Va – uziemiona gwiazda

Historia, Lotnictwo wojskowe, 27 maja 2020

Latający, z najwyższym pietyzmem i dbałością o szczegóły zrekonstruowany w Nowej Zelandii myśliwiec kajzerowskich Niemiec z I wojny światowej – Albatros D.Va, napędzany autentycznym 180-konnym Mercedesem D.IIIa z 1917, pomalowany według kolorystyki bawarskiego asa Otto Kissenbertha, miał być wielką gwiazdą sezonu majowych i czerwcowych pokazów lotniczych w W. Brytanii. Epidemia koronowirusa go uziemiła i przekreśliła plany entuzjastów historii lotnictwa, także z Polski, którzy chcieli go zobaczyć w powietrzu i usłyszeć autentyczny dźwięk pracującego na najwyższych obrotach pierwszowojennego 6-cylindrowego, chłodzonego wodą silnika o pojemności 14,8 l.

Uziemiona niedoszła gwiazda wiosenno-letniego sezonu pokazów lotniczych 2020 – Albatros D.Va w barwach niezwykłego Bawarczyka Otto Kissenbertha, dowódcy Jasta 23 w 1917  / Zdjęcie: Sir Minty

Pikanterii sprawie nadaje fakt, że właścicielem odtworzonego samolotu jest mieszkający w W. Brytanii Bawarczyk Oliver Wulff (jego żoną jest Angielka) – wielki pasjonat dziejów lotnictwa Wielkiej Wojny i kolekcjoner zrekonstruowanych, możliwych do prezentacji w powietrzu jej bojowych dwupłatowców (ma on latające BE.2, Fokkera D.VII i SE.5a). Specjalnie na jego życzenie jego nowego, drugiego już w jego kolekcji, latającego Albatrosa D.Va pomalowano w barwy jednej z maszyn niezwykłego bawarskiego asa Otto Kisebertha, dowódcy Jasta 23 (czarny kolor sklejkowego kadłuba z wielką białą szarotką). Wszystko z myślą o wielkiej prezentacji samolotu szerokiej publiczności europejskiej w sezonie lotniczych pokazów 2020… Nie udało się.

Poprzedni Albatros Olivera Wulffa – rozbity we wrześniu 2016 – także nosił szarotkę innego pilota, Paula Baumera z Jasta 5 / Zdjęcie: Sir Minty

Poprzedni Albatros Wulffa odbudowany przez spółkę The Vintage Aviator Ltd. w Nowej Zelandii i oddany pod opiekę brytyjskiej WW1 Aviation Heritage Trust zadebiutował publicznie w Duxford w W. Brytanii w lipcu 2015 podczas pokazów Flying Legends. Nosił barwy pilota Jasta 5 Paula Baumera i ozdobiony był oczywiście bawarską szarotką. Niestety samolot ten został mocno uszkodzony podczas przymusowego lądowania w czasie powrotu z pokazów lotniczych we wrześniu 2016. Wrócił do Nowej Zelandii, a na jego miejsce Oliver Wulff pozyskał nowego Albatrosa D.Va. Jest on już szóstym odtworzonym Albatrosem przez rzemieślników spółki sir Petera Jacksona The Vingage Aviator Ltd. (TVAL).  Maszyna z czarnym kadłubem i białą szarotką przybyła do Anglii latem 2018 i została jako latający statek powietrzny zarejestrowana jako G-WHAT 29 sierpnia 2018. Była przygotowywana do publicznych pokazów na przełomie 2019/2020. Późną jesienią 2019 nad Anglią nowy Albatros Wolffa, pilotowany przez Jean-Michela Munna ,stał się wdzięcznym obiektem sesji fotograficznej dla największych magazynów lotniczych W. Brytanii, w których entuzjastyczne reportaże zachęcały do obejrzenia odtworzonego kajzerowskiego myśliwca na własne oczy podczas całej gamy imprez lotniczych na wyspach i na kontynencie wiosną i latem 2020.

Niezwykły pilot-intelektualista, literat, inżynier, alpinista, as myśliwski I wojny światowej – Otto Kissenberth, latający w okularach z grubymi szkłami i w specjalnych goglach dopasowanych do jego szkieł… / Zdjęcie: AIRWAR19141918

Oliver Wulff intencjonalnie wybrał dla swojego nowego Albatrosa malowanie samolotu nr 2263/17 z 1917 – jednego z trzech myśliwców Kissenbertha, na którym odniósł on większość ze swoich 20 zwycięstw powietrznych. Był pilotem niezwykłym – inżynierem mechanikiem, absolwentem Politechniki Monachijskiej, a jednocześnie poetą, lotnikiem pilotującym z powodzeniem myśliwiec w optycznych okularach, ze specjalnymi wykonanymi dla niego goglami. Przeżył Wielką Wojnę, ale zabiła go inna jego wielka pasja – wspinaczka wysokogórska. Zginął 2 sierpnia 1919 w Alpach Bawarskich.

Ostatni samolot Kissenbertha – zdobyczny brytyjski Camel, na którym się rozbił 20 maja 1918 i po kontuzji został odsunięty od latania bojowego / Zdjęcie: AIRWAR19141918

Dla polskich entuzjastów historii lotnictwa istotne jest, że za sprawą pandemii pozbawieni zostali możliwości podziwiania w powietrzu samolotu, który zapisał również znaczącą rolę w tworzeniu polskiego lotnictwa wojskowego i lotnictwa morskiego w okresie heroicznym – zmagań o nasze granice po odzyskaniu niepodległości.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.