W ostatnich dniach czerwca Sikorsky przeprowadził kolejne dwie próby w locie demonstratora X2. Śmigłowiec po raz pierwszy wykorzystał pchające śmigło napędowe.

Sikorsky X2 to demonstrator technologii, mający na celu zweryfikowanie założeń konstrukcyjnych śmigłowca ze śmigłem pchającym, zdolnym do osiągnięcia prędkości ponad 460 km/h.
Dotychczasowy rekord, należący do zmodernizowanego Westland Lynxa, to 400,87 km/h. I wartość ta jest w zasadzie graniczną dla klasycznych helikopterów - przy większych prędkościach, a więc i większych prędkościach obrotowych łopat wirnika głównego, siły odśrodkowe, działające na łopaty, są po prostu zbyt duże. Rozwiązaniem jest zastosowanie dodatkowego silnika pchającego. Do tej pory wykorzystywano różne napędy, w tym silniki odrzutowe. Zastosowanie ich na poprzedniku X2, S-69 (XA-59A), pozwoliło osiągnąć w latach 1970. prędkość maksymalną 518 km/h. Do tej pory brytyjski rekord z 11 sierpnia 1986, nie został jednak pobity przez żadną, klasyczną i seryjnie produkowana konstrukcję.
X2 ma zdetronizować Lynxa. Zastosowano w nim przeciwbieżne łopaty wirnika głównego, przez co zmniejszono ich średnicę, a dzięki temu również siłę odśrodkową. Dużą prędkość ma zapewnić dodatkowe śmigło pchające, umieszczone na końcu ogona. Według konstruktorów, pozwoli to na osiągnięcie prędkości przelotowych ok. 250 w, czyli, w praktyce, dwukrotnie większych, niż w obecnie latających śmigłowcach.
Oblot X2 odbył się w sierpniu ubiegłego roku (zobacz: Pierwszy lot X2). W trakcie pierwszych prób wykorzystywano jednak jedynie wirnik główny, a podstawowym zadaniem było pozostawanie w zawisie i wolne przeloty w płaszczyźnie poziomej.
Kilka dni temu, nad ośrodkiem badawczym producenta, w West Palm Beach, przeprowadzono kolejne dwa testy, trwające w sumie godzinę. W trakcie pierwszego uzyskano prędkość poziomą 96 km/h, wykorzystując jedynie wirnik główny. W drugim, przy wykorzystaniu po raz pierwszy śmigła pchającego, uzyskano prawie 78 km/h. Zanotowano również, zgodne z oczekiwaniami, niewielkie natężenie hałasu i wibracji.