Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kolejne loty X2

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 07 lipca 2009

W ostatnich dniach czerwca Sikorsky przeprowadził kolejne dwie próby w locie demonstratora X2. Śmigłowiec po raz pierwszy wykorzystał pchające śmigło napędowe.

X2 dopiero rozpoczął testy w locie. Ocenia się, że w przypadku pozytywnego zweryfikowania założeń konstrukcyjnych, zbudowanie sprawnego prototypu i rozpoczęcie produkcji seryjnej, zajmie nie mniej niż 10-12 lat. Tak szybkie maszyny mogą być wykorzystywane do części lotów biznesowych, w ratownictwie medycznym, ale przede wszystkim, na potrzeby wojska / Zdjęcie: Sikorsky Aircraft

Sikorsky X2 to demonstrator technologii, mający na celu zweryfikowanie założeń konstrukcyjnych śmigłowca ze śmigłem pchającym, zdolnym do osiągnięcia prędkości ponad 460 km/h.

Dotychczasowy rekord, należący do zmodernizowanego Westland Lynxa, to 400,87 km/h. I wartość ta jest w zasadzie graniczną dla klasycznych helikopterów - przy większych prędkościach, a więc i większych prędkościach obrotowych łopat wirnika głównego, siły odśrodkowe, działające na łopaty, są po prostu zbyt duże. Rozwiązaniem jest zastosowanie dodatkowego silnika pchającego. Do tej pory wykorzystywano różne napędy, w tym silniki odrzutowe. Zastosowanie ich na poprzedniku X2, S-69 (XA-59A), pozwoliło osiągnąć w latach 1970. prędkość maksymalną 518 km/h. Do tej pory brytyjski rekord z 11 sierpnia 1986, nie został jednak pobity przez żadną, klasyczną i seryjnie produkowana konstrukcję.

X2 ma zdetronizować Lynxa. Zastosowano w nim przeciwbieżne łopaty wirnika głównego, przez co zmniejszono ich średnicę, a dzięki temu również siłę odśrodkową. Dużą prędkość ma zapewnić dodatkowe śmigło pchające, umieszczone na końcu ogona. Według konstruktorów, pozwoli to na osiągnięcie prędkości przelotowych ok. 250 w, czyli, w praktyce, dwukrotnie większych, niż w obecnie latających śmigłowcach.

Oblot X2 odbył się w sierpniu ubiegłego roku (zobacz: Pierwszy lot X2). W trakcie pierwszych prób wykorzystywano jednak jedynie wirnik główny, a podstawowym zadaniem było pozostawanie w zawisie i wolne przeloty w płaszczyźnie poziomej.

Kilka dni temu, nad ośrodkiem badawczym producenta, w West Palm Beach, przeprowadzono kolejne dwa testy, trwające w sumie godzinę. W trakcie pierwszego uzyskano prędkość poziomą 96 km/h, wykorzystując jedynie wirnik główny. W drugim, przy wykorzystaniu po raz pierwszy śmigła pchającego, uzyskano prawie 78 km/h. Zanotowano również, zgodne z oczekiwaniami, niewielkie natężenie hałasu i wibracji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.