Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wymuszona modernizacja HH-60G Pave Hawk

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 13 listopada 2007

US Air Force przeznaczy 99 mln USD na modernizację starzejącej się floty śmigłowców SAR HH-60 Pave Hawk. Spowodowane jest to skutecznym oprotestowaniem wyników przetargu na ich następcę. Zwycięzca, Boeing ze swoim HH-47, musiał uznać zastrzeżenia Lockheed Martina i Sikorsky Aircraft.

Podstawowym zadaniem śmigłowców CSAR jest ewakuacja zestrzelonych pilotów i innych osób znajdujących się na terytorium przeciwnika. HH-60G, ze względu na spore rozmiary i wszechstronność, doskonale zdaje jednak egzamin również w misjach humanitarnych / Zdjęcie: USAF

Nowa decyzja ma zostać podjęta latem przyszłego roku. Opóźni to wprowadzenie nowego modelu przynajmniej o dwa lata.

HH-60G wywodzi się z rodziny Boeing S-70. Obecnie służy 68 śmigłowców tego typu w bojowej wersji poszukiwawczo-ratowniczej. 15 znajduje się w rezerwie operacyjnej. Pierwsze z nich zostały wprowadzone do służby w 1982. Brały udział w niemal wszystkich konfliktach zbrojnych, a także w misjach humanitarnych, w 2000 w Mozambiku - przy rozdzielaniu pomocy żywnościowej - oraz pięć lat później, na rzecz ofiar azjatyckiego tsunami i huraganu Kartina w USA.

Obecnie większość HH-60G zbliża się do końca resursów. Ich następca miał być wyłoniony w wartym 15 mld USD programie CSAR-X. W listopadzie 2006 US Air Force wybrała Boeinga HH-47, zmodernizowaną wersję produkowanego na potrzeby sił specjalnych CH-47G. Boeing miał wyprodukować łącznie 147 śmigłowców tego typu. Pozostali oferenci - Lockheed Martin/AgustaWestland z US-101 i Sikorsky Aircraft z S-92 - skutecznie oprotestowali wyniki przetargu (podnoszono m.in. fakt braku możliwości bezpiecznego kontynuowaniu lotu na jednym silniku ciężkiego Chinooka). Ponowiona procedura ma zakończyć się latem przyszłego roku.

Opóźnienie wymusiło konieczność kolejnej modernizacji HH-60G, by mogły one wykonywać zadania zdecydowanie dłużej niż wcześniej zakładano. Już dzisiaj większość Pave Hawków zmuszona jest latać z mniejszym ładunkiem i do końca resursów pozostało im średnio nie więcej niż 1000 h. Z tego powodu Kongres przyznał w przyszłorocznym budżecie 99 mln USD na natychmiastową modernizację, przedłużającą okres ich wykorzystywania przynajmniej do połowy przyszłej dekady (pierwotnie pierwsze jednostki wyposażone w HH-47 miały osiągnąć gotowość operacyjną w 2012). Jednocześnie kongresmani zobligowali USAF do przedstawiania co 6 miesięcy raportów o postępach procesu modernizacji HH-60G.


Drukuj Góra