Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

IAI SMA dla Włoch?

Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 10 czerwca 2020

8 czerwca 2020 Israel Aerospace Industries (IAI) poinformowało o podpisaniu kontraktu o wartości 350 mln USD (1,2 mld szekli) z jednym z głównych państw europejskich na dostawę Special Mission Aircraft (samolot do zadań specjalnych). Ma on zbierać informacje o znaczeniu strategicznym. Zamówienie będzie realizowane głównie przez spółkę-córkę – ELTA Systems. Prawdopodobnie zamawiającym są Włochy.

Włoski samolot wczesnego ostrzegania CAEW (IAI EL/W-2085) na bazie biznezjeta Gulfstream G550 / Zdjęcie: AirTeamImages

Według IAI, dzięki miniaturyzacji sensorów oraz użyciu metod sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego, możliwe jest wykorzystanie stosunkowo małych odrzutowców biznesowych w roli platformy bazowej dla Special Mission Aircraft (SMA). Wcześniej wykorzystywano do tego tylko samoloty pasażerskie lub ciężkie samoloty transportowe, a brazylijski Embraer wykorzystuje swoje lekkie odrzutowe samoloty pasażerskie w roli nosiciela systemów rozpoznania.

Aktualnie IAI oferuje cztery samoloty z kategorii SMA:

- AEW&C (Airborne Early Warning & Control) – wczesnego ostrzegania i dowodzenia, wykorzystujący radar AESA, systemy rozpoznania swój-obcy (IFF, Identification Friend or Foe), systemy rozpoznania w zakresie fal elektromagnetycznych SIGINT oraz systemy łączności do generowania obrazu pola walki; przykładem jest samolot CAEW (Conformal Airborne Early Warning), w którego kadłubie z boków są zamontowane konforemne radary pozwalające na omiatanie przestrzeni wiązką radarową w zakresie pełnych 360o;

- AGS (Air to Ground Surveillance) – rozpoznania powietrznego i morskiego, wykorzystujący radar AESA SAR/GMTI, sensory SIGINT i elektrooptyczne (EO/IR) oraz system zarządzania danymi Intelligence Management System w celu rozpoznania dużych obszarów, zapewniania wykrywania w czasie rzeczywistym, identyfikacji, śledzenia i przekazywania danych o śledzonych celach w każdych warunkach atmosferycznych;

- MPA (Maritime Patrol Aircraft) wyposażony w radary i czujniki elektrooptyczne dedykowane wykrywaniu, identyfikacji, śledzeniu i atakowaniu celów morskich; samolot może być wyposażony w efektory w postaci pocisków rakietowych i torped;

- SIGINT (Signal Intelligence) – rozpoznanie w zakresie fal elektromagnetycznych, do wykrywania, identyfikowania i śledzenia emisji systemów radarowych, identyfikacji IFF oraz łączności. 

IAI dostarczył wiele samolotów SMA bazujących głównie na platformie biznezjeta Gulfstream G550, a więc takiego typu, jaki został kupiony przez MON do przewozu najważniejszych osób w państwie. Dwa G550 CAEW, pod oznaczeniem E-550A, kupiły Włochy. Zostały one dostarczone w grudniu 2016 i styczniu 2018. Wartość kontraktu szacowano na 800 mln USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.