Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Początek testów 737 MAX?

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Wypadki, 28 czerwca 2020

Według Reutersa, jutro mają się rozpocząć pierwsze testy Boeinga 737 MAX ze zmodyfikowanym oprogramowaniem zapobiegającym przeciągnięciu – MCAS. Wady tego systemu doprowadziły do dwóch katastrof – w Etiopii i Indonezji, w których zginęło 346 osób (Katastrofa Boeinga 737 MAX w Etiopii, 2019-03-10). W efekcie zawieszenia lotów samolotów tego typu w marcu 2019 (Wszystkie MAX-y uziemione, 2019-03-14), Boeing musiał przerwać ich produkcję na początku 2020, co powoduje ogromne straty. Koncern nie tylko nie zarabia na produkcji swego najważniejszego modelu, ale musi odpowiadać na liczne pozwy oraz jest podmiotem dochodzeń prowadzonych przez Kongres i Departament Sprawiedliwości USA.

Testy mają być prowadzone na lotnisku Boeing Field niedaleko Seattle. Będą je realizować piloci i członkowie załóg z amerykańskiej Federalnej Administracji Lotniczej (FAA) i Boeinga. Testy mają potrwać co najmniej 3 dni.

Uziemione Boeingi 737 MAX należące do American Airlines / Zdjęcie: lakesmail

Scenariusz testów w locie przewiduje ostre zakręty i inne ekstremalne manewry. Będą też odbywać się lądowania typu touch-and-go. Nowe oprogramowanie MCAS będzie badane zarówno w warunkach przeciągnięcia, jak i w symulowanych sytuacjach awaryjnych. Loty zaplanowano nad stanem Waszyngton i wzdłuż wybrzeża Oceanu Spokojnego. Oczywiści na plan testów może wpłynąć pogoda.

Przygotowania Boeinga do testów obejmowały setki godzin w symulatorze lotów 737 MAX w Longacres w zakładach w Renton w stanie Waszyngtonie. Setki godzin trwały też loty na tym samym samolocie modelu 737 MAX 7, który ma być testowany od jutra. Odbywały się one jednak bez przedstawicieli FAA na pokładzie.

Specjaliści przewidują, że analiza danych uzyskanych w lotach testowych potrwa kilka tygodni. Bardzo prawdopodobne, że później – po niezbędnych modyfikacjach – potrzebne będą kolejne testy. Dodatkowe uwagi mogą zgłaszać też nadzory z innych krajów użytkujących Boeingi 737 MAX, w tym z Europy, ChRL i Kanady. Ich uwzględnienie może zabrać wiele miesięcy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.