Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Stratos 716X oblatany

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 13 lipca 2020

10 lipca 2020 amerykańska Stratos Aircraft oblatała prototyp bardzo lekkiego odrzutowca (Very Light Jet, VLJ) model 716X. Lot trwał 22 minuty. W jego trakcie osiągnięto wysokość 4100 m.

Start samolotu Stratos 716X zn. rej. N716X do pierwszego lotu, 10 lipca 2020 / Zdjęcie: Stratos Aircraft

Program VLJ w Stratos jest realizowany od 2008.  Najpierw powstał demonstrator technologii Stratos 714 PoC (Proof of Concept), który został oblatany 21 listopada 2016. Samolot mieści 4 osoby, wliczając pilota, i jest napędzany silnikiem odrzutowym Pratt & Whitney Canada JT15D-5 o ciągu 13 kN. Wersja produkcyjna miała być napędzana nowoczesnym w pełni certyfikowanym silnikiem PW535E o ciągu 18,3 kN. Do stycznia 2020 model 714 PoC wylatał 330 godzin i osiągnięto prędkość maks. 685 km/h na wysokości 7620 m.

Jednak po analizach rynkowych stwierdzono, że taki samolot ma zbyt małe zdolności przewozowe i powstał większy model 716, w którym kabinę przedłużono o 78,7 cm w celu pomieszczenia dodatkowych dwóch foteli oraz poszerzono o 89 mm. Makietę modelu 716 pokazano na zlocie entuzjastów lotnictwa EAA AirVenture Oshkosh w lipcu 2018, co najwyraźniej spowodowało zdobycie wstępnych zamówień, gdyż już w br. udało się oblatać prototyp tej powiększonej wersji.

Pilot-oblatywacz Sean VanHatten w trakcie startu do pierwszego lotu samolotu Stratos 716X. Kabina jest wyposażona w cyfrową awionikę Garmin z dwoma ekranami G3X, systemem nawigacyjnym GTN 750 MFD z wbudowaną radiostacją VHF i zintegrowanym autopilotem. Pilot steruje samolotem za pomocą bocznego drążka / Zdjęcie: Stratos Aircraft

Prototyp modelu 716X jest napędzany silnikiem Pratt & Whitney JT15D-5. Wersja X jest przewidziana do użytkowania w kategorii eXperimental i ma być sprzedawana tylko w postaci kitów do samodzielnego montażu, ale pod nadzorem producenta. Silnik PW JT15D-5 przeznaczony dla tej wersji ma kosztować ok. 400 tysięcy USD. Przedsiębiorstwo chce, aby zestawy do samodzielnego montażu były dostępne dla klientów już wkrótce.

Jednak głównym celem Stratusa jest przeprowadzenie programu pełnej certyfikacji wg wymagań amerykańskiego nadzoru lotniczego – Federal Aviation Administration (FAA) z silnikiem PW535E (cena ok. 900 tys. USD) tak, aby samolot mógł być wykorzystywany do wykonywania komercyjnych lotów dyspozycyjnych i w zadaniach aero taxi.

Według różnych ocen dotychczasowy program rozwoju samolotów rodziny 714-716X miał pochłonąć ponad 200 mln USD, a pełna certyfikacja modelu 716 ma kosztować kolejne 150 mln USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.