Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aktywna ochrona dla AMV na DSEi

Wojska lądowe, 11 września 2007

Podczas wystawy DSEi w Londynie Patria Vehicles z Hammenliny i niemiecka spółka zaawansowanych technologii IBD Deisenroth Engineering z Lohmar ogłosiły 11 września uruchomienie wspólnego programu stworzenia pakietu zaawansowanych technik ochrony pojazdów rodziny Armored Modular Vehicle (AMV). Spółki oświadczyły, iż łączą potencjały dla dalszego zwiększenia szans pojazdu AMV w konkurencji na rynku, czemu służyć ma oferowanie transporterów z najwyższym poziomem ochrony i zrównoważonego poziomu przetrwania, wpisujących się w ewentualne działania w możliwych konfliktach nadchodzących lat.

Pierwszym etapem nowego rozdziału współpracy pomiędzy Patria Vehicles a IBD (dostarczał wcześniej zaawansowane technologicznie, oparte o nanotechnologie pakiety dopancerzenia oferowane przez Patrię niektórym klientom; IBD dostarczał też pakiety dopancerzenia MEXAS czyli Modular EXpandable Armor System dla amerykańskich transporterów Stryker i niemieckich pojazdów patrolowych Dingo I) jest zastosowanie pakietu AMAP-I (Advanced Modular Armor Protection - IED) optymalizowanego do pasywnej ochrony przed improwizowanymi ładunkami wybuchowymi IED (Improvised Explosive Device). Równolegle prace mają być realizowane w obszarze pakietu ochrony aktywnej AMAP-ADS (Active Defence System).

To ostatnie rozwiązanie jest prezentowane podczas DSEi 2007. Dzięki zastosowaniu systemu AMAP-ADS AMV 8x8 jest chroniony wedle zapewnień partnerów projektu przed pociskami przeciwpancernymi i ładunkami IED. Rozwój zaproponowanego rozwiązania ma być realizowany w ciągu nadchodzących 2 lat.

Opracowanie AMAP-ADS zostało ogłoszone podczas salonu Eurosatory 2004. Prace były wspierane w różnym zakresie przez rządy Kanady, Francji, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Początek prac realizowanych w szwedzkim oddziale IBD związany był z programami FRES i SEP. Obecnie pakiet AMAP-ADS rozwijany jest w spółce zależnej IBD - ADS. Pakiet miał być możliwy do instalacji zarówno na transporterach opancerzonych w różnych odmianach (kołowych i gąsienicowych, w tym bwp rodziny CV90), czołgach (Challenger 2), jak i na lekkich pojazdach opancerzonych klasy Iveco LMV (które zresztą mają opancerzenie kompozytowe opracowane przez IBD). W przypadku pakietu AMAP-ADS dla pojazdu wielkości czołgu miałby on mieć masę ok. 500 kg i kosztować ok. 300 tys. USD.

Rodzina AMAP, wdrożona w 2004, obejmuje ponad 10 różnych pakietów, w tym związanych z maskowaniem pojazdu, ochroną przeciwminową czy przystosowaniem pojazdów do działań w terenie zurbanizowanym czy misji specjalnych. AMAP jest użyty m.in. w opancerzeniu transporterów KMW Boxer, ciężarówek Astra wojsk Belgii, moździerza samobieżnego Nemo na podwoziu AMV 8x8 (AMAP-B) i bwp Puma.

Pakiet AMAP-I jest od 2006 stosowany na kanadyjskich transporterach opancerzonych rodziny LAV-III (Bison i Coyote), używanych przez wojska kanadyjskie w Afganistanie. Wcześniejsze informacje mówiły o stosowaniu na tych pojazdach opancerzenia dostarczanego przez Rafaela.

Pierwsze testy pakietu AMAP-I związane z ochroną przed rażeniem podmuchem i odłamkami zostały już przeprowadzone. Wedle informacji zainteresowanych stron, jest to rozwiązanie gotowe do zastosowania bojowego w krótkim czasie.

Przypomnijmy, iż podczas MSPO 2007 WZM w Siemianowicach Śląskich zaprezentowały koncepcję wstępną wyposażenia KTO Rosomak w pakiety ochrony aktywnej nazywane Szerszeń, będące proponowaną przez WZM, WITU w Zielonce oraz spółkę JCL odmianą systemu ochrony aktywnej Zasłon, opracowanego przez ukraińską Podstawowe Centrum Zaawansowanych Technologii Mikrotek z Kijowa (patrz Rosomak ze Spike ).

Pakiet AMAP-ADS testowany jest m.in. na pojazdach CV9040 (na zdjęciu) oraz CV90120T / Zdjęcie: FMV

Z kolei AMAP-I został adaptowany także dla lekko opancerzonych samochodów patrolowych Iveco LMV (Lince) / Zdjęcie: IBD


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.